Asiakasymmärryksen luominen naisten kuntosalin liiketoimintasuunnitelman tueksi
Hukka, Hanna-Mari (2025)
Hukka, Hanna-Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501292059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501292059
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin naisten kuntosalin perustamiseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä ja rakennettiin suunnitelma tulevaisuuden liiketoimintaa varten. Työn tavoitteena oli asiakasymmärryksen lisääminen ja kohderyhmän todellisten tarpeiden ja odotusten syvällinen ymmärtäminen. Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella löydettiin tyypilliset asiakasryhmät, jotka käyttävät naisten kuntosalien palveluita. Aihe rajattiin asiakasymmärrykseen, jotta kohderyhmään syventymiseen olisi riittävästi resursseja. Näiden tietojen pohjalta laadittiin liiketoimintasuunnitelma, joka vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja luo pohjan kilpailukykyiselle kuntosalille.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli asiakasymmärrystä ja naisten kokemuksia kuntosali ympäristöstä.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, ja aineistoa kerättiin laadullisin menetelmin. Aineistonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja, joissa keskustelu rakentui ennalta määriteltyjen aihealueiden ympärille. Haastattelut koostuivat kuudesta teemasta, jotka sisälsivät 2-5 avointa kysymystä.
Työn tuloksena muodostettiin kolme erilaista asiakaspersoonaa ja liiketoimintasuunnitelman runko, jota voidaan hyödyntää naisten kuntosalin perustamisen suunnittelussa. Työn avulla saatiin arvokasta tietoa liiketoiminnan käynnistämiseen, ja naisten kuntosalimaailmaan voidaan viedä tärkeää asiakasymmärrystä asiakaspersoonien kautta. Opinnäytetyö aloitettiin syyskuussa 2024 ja saatiin valmiiksi tammikuussa 2025.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli asiakasymmärrystä ja naisten kokemuksia kuntosali ympäristöstä.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, ja aineistoa kerättiin laadullisin menetelmin. Aineistonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja, joissa keskustelu rakentui ennalta määriteltyjen aihealueiden ympärille. Haastattelut koostuivat kuudesta teemasta, jotka sisälsivät 2-5 avointa kysymystä.
Työn tuloksena muodostettiin kolme erilaista asiakaspersoonaa ja liiketoimintasuunnitelman runko, jota voidaan hyödyntää naisten kuntosalin perustamisen suunnittelussa. Työn avulla saatiin arvokasta tietoa liiketoiminnan käynnistämiseen, ja naisten kuntosalimaailmaan voidaan viedä tärkeää asiakasymmärrystä asiakaspersoonien kautta. Opinnäytetyö aloitettiin syyskuussa 2024 ja saatiin valmiiksi tammikuussa 2025.