Kiinteistöviemäreiden sisäpuolinen korjaus ja kunnostus
Honkala, Riku (2025)
Honkala, Riku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501292082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501292082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työn tavoitteena oli tarkastella kiinteistön viemäreiden sisäpuolisten saneerausten prosessin laatuvaatimus ongelmakohtia ja luoda ehdotuksia sen kehittämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin Kiinteistöliitto Uusimaan toimeksiantona.
Opinnäytetyössä toteutettiin jäsenistökysely, jolla pyrittiin selvittämään sisäpuolisten viemärisaneerauksien asiakastyytyväisyys asuinkiinteistöissä. Kysely kohdistettiin Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenistölle. Lisäksi työssä haastateltiin alan kokenutta urakoitsijaa, jonka avulla tuotiin esiin urakoitsijan näkemystä alan puutteellisista laatuvaatimuksista.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin lähdekirjallisuutta ja käsiteltiin kiinteistön viemärijärjestelmän perusominaisuuksia, yleisimpiä vaurioiden aiheuttajia, korjaustarpeiden arviointia sekä korjaushankkeen valmistelua ja sen edellytyksiä. Lisäksi työssä käytiin läpi sisäpuolisen viemärisaneerauksen menetelmät ja näiden vertailu kustannuksien, käyttöikä arvioiden ja laatuvaatimusten osalta. Työssä esiteltiin myös lyhyesti kiinteistön sisäpuolisen viemärisaneerauksen prosessi, minkä yhteydessä vertailtiin muun muassa menetelmien kestävyys- ja käyttöikäarvioita sekä kustannuksia.
Työn tuloksena havaittiin viemärin sisäpuolisissa korjauksissa puutteita laadunvarmistuksessa, ammattitaitovaatimuksissa ja standardisoinnissa. Kuka tahansa pystyy perustamaan sisäpuolisiakorjauksia harjoittavan yrityksen ja toteuttamaan korjauksia ilman näyttöä osaamisesta.
Työn tulosten perusteella laadittiin kolme parannus ehdotusta edellä mainittuihin puutteisiin sisäpuolisen saneerauksen kehittämiseksi. Ehdotukset pitää sisällään asentaja-/yrityskohtaisten sertifikaattien päivittämistä, tarkempaa sääntelyä ja rakennusluvalle yhteisiä pelisääntöjä sekä laatuvaatimuksia. Tarpeeksi korkeat laatuvaatimukset, kuten pakolliset henkilösertifikaatit ja yrityskohtaiset sertifikaatit ja rakennuslupa saattaisivat nostaa alan hintatasoa, parantaa laatutasoa ja täten kannustaa urakoitsijoita laatuun ja sen parantamiseen.
Opinnäytetyössä toteutettiin jäsenistökysely, jolla pyrittiin selvittämään sisäpuolisten viemärisaneerauksien asiakastyytyväisyys asuinkiinteistöissä. Kysely kohdistettiin Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenistölle. Lisäksi työssä haastateltiin alan kokenutta urakoitsijaa, jonka avulla tuotiin esiin urakoitsijan näkemystä alan puutteellisista laatuvaatimuksista.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin lähdekirjallisuutta ja käsiteltiin kiinteistön viemärijärjestelmän perusominaisuuksia, yleisimpiä vaurioiden aiheuttajia, korjaustarpeiden arviointia sekä korjaushankkeen valmistelua ja sen edellytyksiä. Lisäksi työssä käytiin läpi sisäpuolisen viemärisaneerauksen menetelmät ja näiden vertailu kustannuksien, käyttöikä arvioiden ja laatuvaatimusten osalta. Työssä esiteltiin myös lyhyesti kiinteistön sisäpuolisen viemärisaneerauksen prosessi, minkä yhteydessä vertailtiin muun muassa menetelmien kestävyys- ja käyttöikäarvioita sekä kustannuksia.
Työn tuloksena havaittiin viemärin sisäpuolisissa korjauksissa puutteita laadunvarmistuksessa, ammattitaitovaatimuksissa ja standardisoinnissa. Kuka tahansa pystyy perustamaan sisäpuolisiakorjauksia harjoittavan yrityksen ja toteuttamaan korjauksia ilman näyttöä osaamisesta.
Työn tulosten perusteella laadittiin kolme parannus ehdotusta edellä mainittuihin puutteisiin sisäpuolisen saneerauksen kehittämiseksi. Ehdotukset pitää sisällään asentaja-/yrityskohtaisten sertifikaattien päivittämistä, tarkempaa sääntelyä ja rakennusluvalle yhteisiä pelisääntöjä sekä laatuvaatimuksia. Tarpeeksi korkeat laatuvaatimukset, kuten pakolliset henkilösertifikaatit ja yrityskohtaiset sertifikaatit ja rakennuslupa saattaisivat nostaa alan hintatasoa, parantaa laatutasoa ja täten kannustaa urakoitsijoita laatuun ja sen parantamiseen.