Opiskelukykyyn liittyvät haasteet sosiaalialan opiskelijoiden työelämäharjoittelussa opettajien näkökulmasta
Ruotsalainen, Eeva (2025)
Ruotsalainen, Eeva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302088
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan opettajien näkemyksiä opiskelukykyyn liittyvistä haasteista, jotka sosiaalialan opiskelijat kohtaavat työelämäharjoitteluissaan. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön yhteinen Polku monimuotoiseen työelämään -hanke (ESR+), joka pyrkii luomaan saavutettavia ja yhdenvertaisia toimintamalleja sosiaali- ja terveysalojen opintoihin. Opinnäytetyön keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä on elämänkulkuteorian näkemys nuoruudesta ikävaiheena sekä työelämäharjoittelujen ohjaukseen liittyvä työelämäpedagogiikka. Opiskelukyvyn käsitteen jäsentämisessä on hyödynnetty Kristina Kuntun kehittämää dynaamista opiskelukykymallia. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka kohdistettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaalialan opettajille. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysin metodilla, ja aineistosta tunnistettiin kolme keskeistä päälöydöstä:
1. Opiskelukykyyn vaikuttavista tekijöistä opiskelijoiden voimavarat ja opiskelutaidot saivat opettajilta hieman heikomman keskiarvon kuin opetukseen ja ohjaukseen sekä opiskelu- ja työharjoitteluympäristöön liittyvät tekijät. 2. Opettajien havaintojen mukaan polarisaatiota ilmenee opiskeluun liittyvien resurssien ja opiskelutaitojen osalta hyvin menestyneiden ja toisaalta heikommin opinnoistaan ja työelämäharjoitteluissaan menestyvien opiskelijoiden välillä. 3. Opiskelukyvyn tukemisessa opettajat kokivat työelämäharjoitteluun liittyvän ohjauksen olevan tärkeä pedagoginen menetelmä työelämäharjoitteluiden sujumisen kannalta.
Tutkimuskirjallisuus antaa vahvaa näyttöä siitä, että työelämäharjoittelujen onnistumista voidaan vahvistaa opiskelijoiden henkilökohtaisia taitoja ja osaamista tukevalla työelämäpedagogiikalla sekä oppimista tukevilla pedagogisilla ratkaisuilla. Työelämäkumppanina toimivan Polku monimuotoiseen työelämään -hankkeen (ESR+) näkökulmasta tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten inklusiivisia ja yhdenvertaisia toimintamalleja voidaan kehittää ja soveltaa sosiaali- ja terveysalojen työelämäharjoitteluissa. Tulokset tukevat hankkeen pyrkimyksiä luoda Metropolia Ammattikorkeakouluun toimintakäytänteitä, jotka edistävät opiskelijoiden ammatillista kasvua ja työelämävalmiuksia monimuotoisessa työympäristössä.
1. Opiskelukykyyn vaikuttavista tekijöistä opiskelijoiden voimavarat ja opiskelutaidot saivat opettajilta hieman heikomman keskiarvon kuin opetukseen ja ohjaukseen sekä opiskelu- ja työharjoitteluympäristöön liittyvät tekijät. 2. Opettajien havaintojen mukaan polarisaatiota ilmenee opiskeluun liittyvien resurssien ja opiskelutaitojen osalta hyvin menestyneiden ja toisaalta heikommin opinnoistaan ja työelämäharjoitteluissaan menestyvien opiskelijoiden välillä. 3. Opiskelukyvyn tukemisessa opettajat kokivat työelämäharjoitteluun liittyvän ohjauksen olevan tärkeä pedagoginen menetelmä työelämäharjoitteluiden sujumisen kannalta.
Tutkimuskirjallisuus antaa vahvaa näyttöä siitä, että työelämäharjoittelujen onnistumista voidaan vahvistaa opiskelijoiden henkilökohtaisia taitoja ja osaamista tukevalla työelämäpedagogiikalla sekä oppimista tukevilla pedagogisilla ratkaisuilla. Työelämäkumppanina toimivan Polku monimuotoiseen työelämään -hankkeen (ESR+) näkökulmasta tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten inklusiivisia ja yhdenvertaisia toimintamalleja voidaan kehittää ja soveltaa sosiaali- ja terveysalojen työelämäharjoitteluissa. Tulokset tukevat hankkeen pyrkimyksiä luoda Metropolia Ammattikorkeakouluun toimintakäytänteitä, jotka edistävät opiskelijoiden ammatillista kasvua ja työelämävalmiuksia monimuotoisessa työympäristössä.