How to identify green-washing in a green marketing strategy
Kraev, Venelin (2015)
Kraev, Venelin
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092892
Tiivistelmä
Ympäristön kestävä tila on yksi nykyajan yleisimmistä huolenaiheista. Kuluttajat kaipaavat varmuutta ostaessaan tuotteita, jotka on luokiteltu nimikkeillä eko ja vihreä. Tällaisia tuotteita myydään kuluttajille hyödyntämällä ympäristömarkkinointia. Ympäristömarkkinoinnilla tuodaan esille se, kuinka vihreitä tuotteet ovat ja miten niiden hankkimisella voi auttaa ympäristöä. Viime vuosina kuluttajat ovat voineet huomata ympäristömarkkinoinnin vastineen. Viherpesulla tarkoitetaan toimintaa, jolla yritykset markkinoivat vihreällä tavalla muita kuin eko- tai vihreitä tuotteita. Viherpesun aiheuttama vahinko on mahdollista mitata tuoton määrällä, saastumisella sekä talouden vääristymisellä. Tämän työn tarkoituksena on luoda näkyvä ero ympäristömarkkinoinnin sekä viherpesun välille. Tällä erolla voidaan osoittaa ympäristömarkkinoinnin ja viherpesun tunnusomaiset ominaisuudet ja kuinka kuluttajat voivat arvioida näitä tunnusmerkkejä tehdessään ostopäätöksiä eko-tuotteista. Tämän työn teoreettinen osuus keskittyy hyvin tärkeisiin osatekijöihin, kuten historiaan, käsitteisiin, mahdollisuuksiin sekä haasteisiin liittyen ympäristömarkkinointiin sekä viherpesuun. Tämän työn empiirinen aineisto on kerätty käyttämällä kvantitatiivista menetelmää johtuen sen sopivuudesta suurten aineistojen käsittelemiseen. Tämän työn tekijä laati kysymyslomakkeen liittyen tärkeimpiin kysymyksiin. Lopullisten vastausten määrä oli 149 kappaletta. Aiheen parempaa ymmärtämistä varten empiirisessä osiossa on esitetty yritys, jolla on ympäristöä edistävä aate ja toimintamalli. Tulokset osoittivat, että ihmisten tietoisuus ympäristömarkkinoinnista ja viherpesusta on suhteellisen matala. Tällainen tulos entisestään lisää tutkimuksen tarvetta aiheesta. Lisäksi kuluttajien käsitys viherpesun aiheuttamasta uhasta on matala johtuen heidän perehtymättömyydestä aiheeseen. Saatujen vastausten perusteella oli mahdollista huomata kahteen eri ryhmään jakautuva vihreä kuluttajaprofiili. Lisäksi työssä asetettiin eko-tuotteista tietoa kertovat eri mediat tärkeysjärjestykseen. Saatujen vastausten perusteella oli myös mahdollista kommentoida yrityksen toimintaa.