Elämä voittaa. : Koulukiusaamiskokemuksesta toipuminen vertaistukiryhmätoiminnan avulla
Juntunen, Johanna (2015)
Juntunen, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032727
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin koulukiusaamiskokemuksesta toipumista vertaistukiryhmätoiminnan avulla. Vuonna 2010 Harjulan setlementin yhteydessä Raha-automaattiyhdistyksen tuella aloittanut Valopilkku-projekti on toistaiseksi ainoa toimija Suomessa, jossa koulukiusaamista kohdanneiden yksilöiden ja perheiden tukemista on kehitetty vertaistukiryhmätoiminnan avulla.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miten koulukiusattujen vertaistukiryhmään osallistuminen ja vertaistukiohjaajaksi kouluttautuminen on auttanut neljää henkilöä, jotka ovat osallistuneet sekä Valopilkku-projektin järjestämään koulukiusattujen vertaistukiryhmään että vertaistukiohjaaja-koulutukseen.
Tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin tutkimukseen osallistuneilta puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla sekä omaelämänkerrallisen kirjoitustehtävän avulla. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Omaelämänkerrallisia tarinoita analysoitiin lisäksi Greimasin semioottisen aktanttimallin avulla.
Valopilkku-projektin koulukiusattujen vertaistukiryhmään osallistuneet kokivat vertaistukiryhmätyöskentelyn auttaneen koulukiusaamiskokemuksen käsittelemisessä. Vertaistukiryhmätyöskentelyssä koulukiusaamiskokemuksen käsittelemisessä auttoi muiden kokemusten kuuleminen, vertaisuus, kiusaamiseen liittyvien tunteiden läpikäyminen, tapahtuneen hyväksyminen, asioiden näkeminen uudella tavalla ja itsetunnon vahvistuminen.
Vertaistukiohjaaja-koulutuksen vastaajat kokivat myönteisenä. He näkivät tärkeinä asioina vertaistukiohjaaja-koulutuksessa ryhmänohjaustaitojen ja menetelmien harjoittelun sekä tutkimustiedon saamisen koulukiusaamisesta ja koulukiusaamisen vaikutuksista. Vastaajat näkivät vertaistukiryhmätoiminnan toimivana muotona auttaa koulukiusaamiskokemuksesta toipuvia.
Koulukiusaamiseen tulisi vastaajien mielestä puuttua kouluissa tehokkaasti tehden yhteistyötä myös vanhempien kanssa. Yhteiskunnan tulisi vastaajien mielestä kantaa vastuuta myös koulukiusaamista kokeneiden jälkihoidosta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miten koulukiusattujen vertaistukiryhmään osallistuminen ja vertaistukiohjaajaksi kouluttautuminen on auttanut neljää henkilöä, jotka ovat osallistuneet sekä Valopilkku-projektin järjestämään koulukiusattujen vertaistukiryhmään että vertaistukiohjaaja-koulutukseen.
Tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin tutkimukseen osallistuneilta puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla sekä omaelämänkerrallisen kirjoitustehtävän avulla. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Omaelämänkerrallisia tarinoita analysoitiin lisäksi Greimasin semioottisen aktanttimallin avulla.
Valopilkku-projektin koulukiusattujen vertaistukiryhmään osallistuneet kokivat vertaistukiryhmätyöskentelyn auttaneen koulukiusaamiskokemuksen käsittelemisessä. Vertaistukiryhmätyöskentelyssä koulukiusaamiskokemuksen käsittelemisessä auttoi muiden kokemusten kuuleminen, vertaisuus, kiusaamiseen liittyvien tunteiden läpikäyminen, tapahtuneen hyväksyminen, asioiden näkeminen uudella tavalla ja itsetunnon vahvistuminen.
Vertaistukiohjaaja-koulutuksen vastaajat kokivat myönteisenä. He näkivät tärkeinä asioina vertaistukiohjaaja-koulutuksessa ryhmänohjaustaitojen ja menetelmien harjoittelun sekä tutkimustiedon saamisen koulukiusaamisesta ja koulukiusaamisen vaikutuksista. Vastaajat näkivät vertaistukiryhmätoiminnan toimivana muotona auttaa koulukiusaamiskokemuksesta toipuvia.
Koulukiusaamiseen tulisi vastaajien mielestä puuttua kouluissa tehokkaasti tehden yhteistyötä myös vanhempien kanssa. Yhteiskunnan tulisi vastaajien mielestä kantaa vastuuta myös koulukiusaamista kokeneiden jälkihoidosta.