Vetytankkaus Laanilan teollisuuspuistossa : teknistaloudellinen tarkastelu
Turunen, Sofia (2025)
Turunen, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502082523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502082523
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin vetytankkauksen toteutusvaihtoehtoja Laanilan teollisuuspuistossa teknistaloudellisesta näkökulmasta vuonna 2026. Työssä selvitettiin, miten vetytankkaus voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti huomioiden paikallisten sidosryhmien tarpeet, toimitusvaihtoehdot sekä infrastruktuurin vaatimukset.
Työssä arvioitiin kahden vaihtoehtoisen vedyn toimitusmallin toteutettavuutta ja kannattavuutta: vedyn hankinnan ulkopuolisilta tuottajilta ennen siirtymistä omaan tuotantoon sekä vedyn paikallisen tuotannon pienikapasiteettisella elektrolyyserillä tankkausaseman yhteydessä.
Tulokset osoittavat, että kumpikaan skenaario ei ole kannattava valituilla tankkauskapasiteettivaihtoehdoilla. Suurimpia haasteita ovat korkeat investointikustannukset, vedyn tuotanto- ja kuljetuskustannukset sekä alkuvaiheen alhainen käyttöaste. Kustannustehokkain ratkaisu on odottaa Oulun Energian vetylaitoksen valmistumista vuonna 2028. Tällöin vetytankkausasemasta tulisi taloudellisesti kannattava, koska se voisi hyödyntää paikallisesti tuotettua vetyä.
Vetytankkausaseman perustaminen on pitkällä aikavälillä mahdollista, jos paikallisen vedyn tuotannon kustannukset laskevat ja kysyntä kasvaa. Tämä tutkimus luo pohjan jatkotutkimuksille ja investointipäätöksille Oulussa.
Työssä arvioitiin kahden vaihtoehtoisen vedyn toimitusmallin toteutettavuutta ja kannattavuutta: vedyn hankinnan ulkopuolisilta tuottajilta ennen siirtymistä omaan tuotantoon sekä vedyn paikallisen tuotannon pienikapasiteettisella elektrolyyserillä tankkausaseman yhteydessä.
Tulokset osoittavat, että kumpikaan skenaario ei ole kannattava valituilla tankkauskapasiteettivaihtoehdoilla. Suurimpia haasteita ovat korkeat investointikustannukset, vedyn tuotanto- ja kuljetuskustannukset sekä alkuvaiheen alhainen käyttöaste. Kustannustehokkain ratkaisu on odottaa Oulun Energian vetylaitoksen valmistumista vuonna 2028. Tällöin vetytankkausasemasta tulisi taloudellisesti kannattava, koska se voisi hyödyntää paikallisesti tuotettua vetyä.
Vetytankkausaseman perustaminen on pitkällä aikavälillä mahdollista, jos paikallisen vedyn tuotannon kustannukset laskevat ja kysyntä kasvaa. Tämä tutkimus luo pohjan jatkotutkimuksille ja investointipäätöksille Oulussa.