Lasten omat vahvuuskirjat itsetunnon tukena
Jyrinki, Jenna (2025)
Jyrinki, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502092547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502092547
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vahvuuskirjojen käyttöä esikouluikäisten lasten itsetunnon tukemisessa. Toiminnallinen projekti toteutettiin Herttoniemen Montessori-leikkikoulussa, jossa lapset loivat omat yksilölliset vahvuuskirjansa luovien ja osallistavien menetelmien avulla. Projektin tavoitteena oli vahvistaa lasten positiivista minäkuvaa ja auttaa heitä tunnistamaan omia kykyjään, taitojaan ja vahvuuksiaan. Positiivisen pedagogiikan periaatteet, kuten lasten vahvuuksien ja kykyjen tunnistaminen ja tukeminen, olivat keskeisiä projektin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Vahvuuskirjat tarjosivat lapsille mahdollisuuden tutkia omia taitojaan ja kykyjään monipuolisten menetelmien avulla. Kirjat sisälsivät myös ryhmässä tehtyjen haastattelujen pohjalta kerättyjä positiivisia kommentteja ja kehuja, jotka auttoivat lapsia oivaltamaan uusia puolia itsestään. Näiden avulla lapset vahvistivat minäkuvaansa ja itseluottamustaan. Projekti osoitti, että vahvuuskirjat edistivät lasten itsetuntemusta ja itseluottamusta sekä vahvistivat ryhmähenkeä ja yhteisöllisyyttä. Lapset oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja arvostamaan myös toistensa vahvuuksia.
Opinnäytetyö tarjosi arvokkaita näkemyksiä siitä, miten lapsia voidaan tukea yksilöllisesti ja yhteisöllisesti heidän vahvuuksiensa tunnistamisessa ja arvostamisessa. Projekti tarjosi paitsi lapsille, myös leikkikoulun henkilökunnalle arvokasta tietoa lasten yksilöllisistä tarpeista ja vahvuuksista, mahdollistaen entistä yksilöllisemmän ohjauksen ja tuen.
Vahvuuskirjat tarjosivat lapsille mahdollisuuden tutkia omia taitojaan ja kykyjään monipuolisten menetelmien avulla. Kirjat sisälsivät myös ryhmässä tehtyjen haastattelujen pohjalta kerättyjä positiivisia kommentteja ja kehuja, jotka auttoivat lapsia oivaltamaan uusia puolia itsestään. Näiden avulla lapset vahvistivat minäkuvaansa ja itseluottamustaan. Projekti osoitti, että vahvuuskirjat edistivät lasten itsetuntemusta ja itseluottamusta sekä vahvistivat ryhmähenkeä ja yhteisöllisyyttä. Lapset oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja arvostamaan myös toistensa vahvuuksia.
Opinnäytetyö tarjosi arvokkaita näkemyksiä siitä, miten lapsia voidaan tukea yksilöllisesti ja yhteisöllisesti heidän vahvuuksiensa tunnistamisessa ja arvostamisessa. Projekti tarjosi paitsi lapsille, myös leikkikoulun henkilökunnalle arvokasta tietoa lasten yksilöllisistä tarpeista ja vahvuuksista, mahdollistaen entistä yksilöllisemmän ohjauksen ja tuen.