Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alakouluikäisten lasten tietoisuus- ja turvataidot : opas opiskeluhuoltoryhmälle

Korkea-aho, Jonna; Kokkonen, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Korkea-aho_Jonna_Kokkonen_Tiina.pdf (489.3Kt)
Tietoisuus- ja turvataidot - opas mielenterveystaidoista alakoulun opiskeluhuoltoryhmälle (3.606Mt)
Lataukset: 


Korkea-aho, Jonna
Kokkonen, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502102596
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas tietoisuus- ja turvataidoista. Toimeksiantajana toimi oululainen alakoulu, jonka opiskeluhuoltoryhmälle opas tuotettiin. Alakouluikäisten lasten tietoisuus- ja turvataidot valikoituivat opinnäytetyön aiheeksi, sillä halusimme tuoda näkyväksi sen, että mielenterveyttä on mahdollista vahvistaa mielenterveystaitojen avulla. Koulu on yksi lapsuuden merkittävimmistä elinympäristöistä, jolla on huomattava mahdollisuus edistää lasten hyvinvointia ja mielenterveyttä.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee alakouluikäisten lasten mielenterveyttä ja mielenterveystaitoja sekä koulun ja opiskeluhuollon merkitystä mielenterveyden edistämisessä. Mielenterveystaidoista syvennymme erityisesti tietoisuus- ja turvataitoihin, jotka ovat oppaamme pääteemat. Tietoperusta koostuu monipuolisesti tutkittuun tietoon perustuvista lähteistä. Pyrimme käyttämään ajankohtaisia lähteitä, joita etsimme muun muassa Oula-Finnan ja Google Scholarin sähköisistä tietokannoista sekä hyödynsimme aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Lähteitä arvioitiin kriittisesti tiedon luotettavuuden takaamiseksi.

Opinnäytetyömme tuotekehitysprosessissa hyödynsimme tuotekehitysmallia, jonka vaiheita ovat kehitystarpeen tunnistaminen, tuotteen ideointi, luonnostelu, kehittely sekä viimeistely. Oppaan avulla vastasimme toimeksiantajan esille tuomaan haluun kehittää tietoisuus- ja turvataitokasvatukseen liittyvää materiaalia. Loimme oppaan sisällön toimeksiantajan tuoman toiveen mukaan; tietoa tiiviissä paketissa sekä konkreettisia välineitä, joilla vahvistaa tietoisuus- ja turvataitoja koulussa. Tavoitteena oli tehdä oppaasta helposti lähestyttävä niin, että tieto on vaivattomasti löydettävissä ja käytännön harjoitukset mahdollista integroida kouluarkeen. Oppaan ulkoasu suunniteltiin ja toteutettiin Canva-verkkotyökalun avulla. Opas sisältää yleistä teoriatietoa mielenterveydestä ja mielenterveystaidoista sekä kattavampaa tietoa tietoisuus- ja turvataidoista ja tarjoaa näiden taitojen käytännönharjoituksia.

Aiheen ajankohtaisuuden ja tärkeyden vuoksi kehitysehdotuksena korostuu tarve kehittää samankaltaisia oppaita myös muista mielenterveystaidoista niin alakouluikäisille kuin muillekin ikäryhmille. Digitaalisten materiaalien, kuten sovellusten ja verkkomateriaalien, kehittäminen mahdollistaisi entistä laajemman tavoittavuuden ja joustavan käytön eri oppimisympäristöissä. Näiden avulla mielenterveystaitojen oppiminen ja niiden vahvistaminen voisi kehittyä entistä kokonaisvaltaisemmaksi ja saavutettavammaksi.
 
The goal for this thesis project was to create a guide on mindfulness and safety skills for our client, an elementary school from Oulu. The reason we chose to focus on elementary schoolers’ mindfulness and safety skills for our thesis project was due to our wish to bring awareness to the importance of developing one’s own mental health skills and the beneficial impact it has on our mental well-being. Being one of the most defining environments of our childhood, schools have an opportunity to positively impact a child’s health, both physical and mental. Working on this ever more relevant and meaningful subject, we have recognized that there is a need to develop guides similar to ours on other mental health matters as well for not only elementary schoolers but for people of all ages. The development of digital materials, such as applications and online sources, would offer wider access to important information regarding mental health and encourage the building of mental health skills in different learning environments.

The knowledge base of this thesis project deals with elementary school-aged children’s mental well-being and mental health skills as well as the significant role of school and student welfare in promoting mental health. The theory section explores mindfulness and safety skills, the main theme of the guide we created for our thesis project. The sources used in this thesis project were carefully reviewed and chosen based on their credibility and topicality. In addition to sources that were found through online databases such as Oula-Finna and Google Scholar, we utilized works of literature written on our subject matter to seek out relevant information.

The product development process for our thesis project consisted of five important stages. Firstly, recognizing the need for the product and after that going on to generate ideas. Then initial planning followed by product development, and lastly, adding the finishing touches to the completed guidebook. This guide was created to meet the needs of our client who wished for a compact information package with concrete tools for improving mindfulness and safety skills in school. The intention was to make the guide as approachable as possible by ensuring that the information it provides is easily accessible and digestible, and the practical exercises can be carried out in a school environment with minimal effort. The online editing tool Canva was used to create the visual appearance of the guidebook. The contents of the guide include general information on mental well-being and mental health skills, more in-depth information on mindfulness and safety skills, and hands-on activities created to boost these skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste