Opetusvideo Indiko Plus-analysaattorin käytöstä
Khalili, Fereshteh (2024)
Khalili, Fereshteh
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502102611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502102611
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin opetusvideo Indiko Plus -analysaattorin käyttäjille Metropolia Ammattikorkeakoulun kliinisen kemian laboratoriossa. Taustalla oli tarve parantaa opiskelijoiden teknistä osaamista sekä varmistaa laitteen turvallinen ja tehokas käyttö. Aikatauluhaasteiden vuoksi opetusvideo toimii keskeisenä oppimateriaalina, joka tukee opiskelijoiden oppimista ja tiedon säilymistä.
Opetusvideon tavoitteena oli tarjota selkeät ja käytännönläheiset ohjeet laitteen käytöstä, jotta opiskelijat voivat itsenäisesti kehittää taitojaan turvallisessa ympäristössä. Materiaalin avulla pyrittiin lisäämään käyttäjien itseluottamusta ja tarjoamaan lisäresurssi niille, jotka tarvitsevat tarkempia ohjeita tai lisätukea. Video tukee itsenäistä oppimista ja kehitystä kliinisessä ympäristössä, jossa korostuvat tarkkuus ja turvallisuus.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet videot suunniteltiin erityisesti bioanalytiikan tutkinto-ohjelman käyttöön, ja ne ovat sekä opiskelijoiden että opettajien vapaasti hyödynnettävissä. Videoiden tarkoituksena on tukea opiskelijoiden oppimista sekä teoriassa että käytännön laboratoriotyöskentelyssä. Videoita voidaan käyttää niin opetustilanteissa kuin itsenäisen opiskelun tukena,
Opetusvideon tavoitteena oli tarjota selkeät ja käytännönläheiset ohjeet laitteen käytöstä, jotta opiskelijat voivat itsenäisesti kehittää taitojaan turvallisessa ympäristössä. Materiaalin avulla pyrittiin lisäämään käyttäjien itseluottamusta ja tarjoamaan lisäresurssi niille, jotka tarvitsevat tarkempia ohjeita tai lisätukea. Video tukee itsenäistä oppimista ja kehitystä kliinisessä ympäristössä, jossa korostuvat tarkkuus ja turvallisuus.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet videot suunniteltiin erityisesti bioanalytiikan tutkinto-ohjelman käyttöön, ja ne ovat sekä opiskelijoiden että opettajien vapaasti hyödynnettävissä. Videoiden tarkoituksena on tukea opiskelijoiden oppimista sekä teoriassa että käytännön laboratoriotyöskentelyssä. Videoita voidaan käyttää niin opetustilanteissa kuin itsenäisen opiskelun tukena,