Koulurakennuksen kuntoarvio
Kihlström, Tomi (2025)
Kihlström, Tomi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122680
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena tehdä kuntoarvio, lämpökuvaus ja pintakosteuskartoitus Hankasalmen Aseman koululle. Tavoitteena oli tuottaa Hankasalmen kunnalle luotettavaa tietoa kiinteistön kunnosta ja korjaustarpeista. Kohteena oleva koulu on valmistunut vuonna 1952 ja peruskorjattu 2008–2009. Kuntoarvio oli ajankohtainen, koska peruskorjauksesta on jo kulunut aikaa. Myös tulevina vuosina väistämättä edessä oleva kouluverkon supistuminen tarkoittaa sitä, että olemassa olevien kiinteistöjen kunto on oltava selvillä ennen mahdollisia päätöksiä jatkosta.
Kuntoarvion teko aloitettiin hankkimalla ja analysoimalla lähtötiedot, jotka sisältävät muun muassa suunnitelma-asiakirjat ja tiedot huollosta ja aiemmista korjauksista. Seuraavaksi tehtiin käyttäjäkysely koulun henkilökunnalle, jossa selvitettiin sisäolosuhteita ja kiinteistön käytettävyyttä. Näiden jälkeen edettiin kiinteistötarkastukseen, jossa koko kiinteistö käydään läpi keskittyen lähtötietojen ja käyttäjäkyselyn perusteella arvioituihin suurimman riskin kohteisiin. Seuraavaksi suoritettiin kuntoarvion ohessa tehdyt kuntoarviota tarkemmat kuntotutkimukset, joita tässä olivat lämpökuvaus lämpökameraa käyttäen ja pintakosteuskartoitus pintakosteusilmaisinta hyödyntäen. Näistä myös tehtiin kuntoarvioraportin liitteeksi erilliset raportit. Lopuksi laadittiin kuntoarvioraportti, jossa selvitetään kiinteistön kunnon lisäksi arvio kiinteistön energiankäytöstä ja esitetään PTS-ehdotus. Tässä ehdotuksessa pitkän tähtäimen suunnitelmaksi esitetään korjauskohteet, näiden suuntaa antava aikataulu ja karkeat kustannusarviot.
Työn tuloksena syntynyt kuntoarvioraportti liitteineen toimitettiin tilaajalle. Tuloksia ei tässä julkisessa opinnäytetyöraportissa esitetä. Tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa kiinteistöön jatkossa kohdistuvia korjauksia ja kiinteistön käyttöä tulevaisuudessa. Raporteista selvisi, että Hankasalmen Aseman koulu on pääosin hyväkuntoinen rakennus, joka tarjoaa pienehköillä investoinneilla terveet tilat perusopetuksen, kirjaston ja kyläläisten käyttöön vielä vuosiksi.
Kuntoarvion teko aloitettiin hankkimalla ja analysoimalla lähtötiedot, jotka sisältävät muun muassa suunnitelma-asiakirjat ja tiedot huollosta ja aiemmista korjauksista. Seuraavaksi tehtiin käyttäjäkysely koulun henkilökunnalle, jossa selvitettiin sisäolosuhteita ja kiinteistön käytettävyyttä. Näiden jälkeen edettiin kiinteistötarkastukseen, jossa koko kiinteistö käydään läpi keskittyen lähtötietojen ja käyttäjäkyselyn perusteella arvioituihin suurimman riskin kohteisiin. Seuraavaksi suoritettiin kuntoarvion ohessa tehdyt kuntoarviota tarkemmat kuntotutkimukset, joita tässä olivat lämpökuvaus lämpökameraa käyttäen ja pintakosteuskartoitus pintakosteusilmaisinta hyödyntäen. Näistä myös tehtiin kuntoarvioraportin liitteeksi erilliset raportit. Lopuksi laadittiin kuntoarvioraportti, jossa selvitetään kiinteistön kunnon lisäksi arvio kiinteistön energiankäytöstä ja esitetään PTS-ehdotus. Tässä ehdotuksessa pitkän tähtäimen suunnitelmaksi esitetään korjauskohteet, näiden suuntaa antava aikataulu ja karkeat kustannusarviot.
Työn tuloksena syntynyt kuntoarvioraportti liitteineen toimitettiin tilaajalle. Tuloksia ei tässä julkisessa opinnäytetyöraportissa esitetä. Tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa kiinteistöön jatkossa kohdistuvia korjauksia ja kiinteistön käyttöä tulevaisuudessa. Raporteista selvisi, että Hankasalmen Aseman koulu on pääosin hyväkuntoinen rakennus, joka tarjoaa pienehköillä investoinneilla terveet tilat perusopetuksen, kirjaston ja kyläläisten käyttöön vielä vuosiksi.