Voimistelija esiintyjänä : kehotietoisuus esiintymiskokemusta syventämässä
Kortelainen, Hanna (2015)
Kortelainen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheen lähtökohta on ollut kirjoittajan havainto joukkuevoimistelijoiden pinnalliselta tuntuvasta esiintymisestä. Opinnäytetyö kuvaa sitä, miten kirjoittaja pyrkii kehotietoisuutta parantavien harjoitteiden avulla syventämään voimistelijoiden kokemusta esiintymisestä. Tämä tapahtuu hengityksen, rentoutuksen, kehonkuvan parantamisen, esiintymistilanteen tutkimisen, mielikuvien ja voimistelijoiden kilpailuohjelman teeman syventämisen avulla. Kehotietoisuuteen keskittyvien harjoitteiden tavoitteena on auttaa voimistelijoita löytämään esiintymiseensä heittäytymisen ja eläytymisen kokemuksia, esiintymisjännityksen hallintaa ja itsevarmuutta.
Opinnäytetyön tutkimusote on autoetnografinen. Kirjoittaja kirjoittaa auki havaintojaan ja kokemuksiaan voimistelijoille pitämistään kehotietoisuuteen keskittyvistä harjoitteista sekä reflektoi kokemuksiaan harjoitusten vetäjänä ja opettajana. Voimistelijoiden kokemuksia harjoitteista käsitellään yli 18-vuotiaille voimistelijoille teetetyn kyselyhaastattelun kautta.
Kirjoittajan kokemuksen mukaan kehotietoisuuteen keskittyvien tuntien opettamisessa pitää kiinnittää huomiota oman opetusajattelun selkeyteen ja sen artikuloimiseen voimistelijoille, tuntien rakenteen suunnitelmallisuuteen, sallivan ilmapiirin luomiseen ja ryhmänlukutaitoihin.
Opinnäytetyön tutkimusote on autoetnografinen. Kirjoittaja kirjoittaa auki havaintojaan ja kokemuksiaan voimistelijoille pitämistään kehotietoisuuteen keskittyvistä harjoitteista sekä reflektoi kokemuksiaan harjoitusten vetäjänä ja opettajana. Voimistelijoiden kokemuksia harjoitteista käsitellään yli 18-vuotiaille voimistelijoille teetetyn kyselyhaastattelun kautta.
Kirjoittajan kokemuksen mukaan kehotietoisuuteen keskittyvien tuntien opettamisessa pitää kiinnittää huomiota oman opetusajattelun selkeyteen ja sen artikuloimiseen voimistelijoille, tuntien rakenteen suunnitelmallisuuteen, sallivan ilmapiirin luomiseen ja ryhmänlukutaitoihin.