Tekoäly työntekijää täydentämässä
Mäkelä, Santeri (2024)
Mäkelä, Santeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122716
Tiivistelmä
Tekoäly on nousujohteisesti tullut keskeiseksi tekijäksi monille aloille. Taloushallinnon ala on yksi aloista, johon tekoäly vaikuttaa tällä hetkellä ja tulevaisuudessa, monella eri tavalla. Teknisten ohjelmien automaatio on lisääntynyt jo monia vuosia ennen tekoälyä, mutta nyt tekoälyn hyödyntäminen teknisissä ohjelmissa on mahdollistanut valtavan kehityksen monella alalla.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli etsiä kehitysideoita sekä muita asioita kohdeyrityksen ulkoistetun tekoälypalvelun toimintakyvyn parantamiseksi. Ulkoistettuun tekoälypalveluun kuuluu pääasiassa asiakkaiden sekä toimittajien sähköpostiviestien automaattinen lajittelu, jota on yrityksessä sisällä kehitetty projektimaisesti noin vuoden ajan. Tämän kehittämistehtävän toimeksiantaja toimii taloushallinnon
alalla isossa organisaatiossa, ja hyödyntää tekoälyä asiakkaiden viestien automaattiseen lajitteluun.
Kehittämistehtävän tietoperusta käsittelee tekoälyn perustoimintatapoja yleisesti tämänhetkisessä tilanteessa sekä käydään läpi yleisimpiä tekoälyä hyödyntäviä ohjelmia. Tietoperustassa tekoälyn tulevaisuus on myös keskeisessä osassa, koska koen tekoälyn kasvavan suureksi osaksi tulevaisuuden työtehtävissä.
Kehittämistehtävässä toteutettiin henkilöstökysely, jonka tarkoituksena on saada vastauksia sekä kehitysideoita tekoälyn toiminnasta. Kyselyn kohderyhmänä toimii tietyn työprosessin alla työskentelevät henkilöt, joiden avuksi tekoälypalvelu on alkuperäisesti otettu käyttöön. Kyselyn avulla myös saatiin selville kohderyhmän mielipiteitä sekä ajatuksia tekoälyn toiminnasta sekä kehityksestä.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli etsiä kehitysideoita sekä muita asioita kohdeyrityksen ulkoistetun tekoälypalvelun toimintakyvyn parantamiseksi. Ulkoistettuun tekoälypalveluun kuuluu pääasiassa asiakkaiden sekä toimittajien sähköpostiviestien automaattinen lajittelu, jota on yrityksessä sisällä kehitetty projektimaisesti noin vuoden ajan. Tämän kehittämistehtävän toimeksiantaja toimii taloushallinnon
alalla isossa organisaatiossa, ja hyödyntää tekoälyä asiakkaiden viestien automaattiseen lajitteluun.
Kehittämistehtävän tietoperusta käsittelee tekoälyn perustoimintatapoja yleisesti tämänhetkisessä tilanteessa sekä käydään läpi yleisimpiä tekoälyä hyödyntäviä ohjelmia. Tietoperustassa tekoälyn tulevaisuus on myös keskeisessä osassa, koska koen tekoälyn kasvavan suureksi osaksi tulevaisuuden työtehtävissä.
Kehittämistehtävässä toteutettiin henkilöstökysely, jonka tarkoituksena on saada vastauksia sekä kehitysideoita tekoälyn toiminnasta. Kyselyn kohderyhmänä toimii tietyn työprosessin alla työskentelevät henkilöt, joiden avuksi tekoälypalvelu on alkuperäisesti otettu käyttöön. Kyselyn avulla myös saatiin selville kohderyhmän mielipiteitä sekä ajatuksia tekoälyn toiminnasta sekä kehityksestä.