Raitiovaunun ajojohdinjännitteen noston vaikutukset verkon vakauteen
Iloniemi, Akseli (2025)
Iloniemi, Akseli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122743
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitettiin Helsingin raitiovaunuliikenteen ajojohdinjännitteennoston vaikutuksia johdinverkon vakauteen. Työssä tarkasteltiin Helsingin raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmää ja siihen liittyvää jännitteennostoprojektia. Työn tarkoituksena oli arvioida, miten 600 VDC:n nostaminen 750 VDC:hen vaikuttaa johdinverkon vakauteen ja raitiovaunujen toimintaan.
Työssä laadittiin periaatepiirikaavioita havainnollistamaan eri syöttötilanteita ajojohdinverkossa. Lisäksi suunniteltiin ja järjestettiin kaksi kattavaa koeajoa, joiden aikana suoritettiin ennalta määritettyjä mittauksia. Mittaustulosten analyysin perusteella arvioitiin jännitteennoston vaikutuksia johdinverkon vakauteen sekä raitiovaunujen käyttäytymistä korotetulla jännitteellä.
Työn tuloksena saatiin selvitystyö Kaupunkiliikenteelle johdinverkon vakaudesta korotetulla jännitteellä sekä Škoda Artic -raitiovaunujen käyttäytymisestä korotetulla johdinjännitteellä. Tulokset osoittivat ajojohdinverkon jännitteen merkittävää vakaantumista korotetulla johdinjännitteellä.
Työssä tarkasteltiin myös osittain mittauksista saatuja energia- ja teholukemia. Niistä ei kuitenkaan voitu tehdä laajoja johtopäätöksiä, koska mittausotanta ja mittaustapa oli suunniteltu jännitteen vakauden tarkasteluun. Mittaukset eivät siten soveltuneet hyvin energiakulutuksen arviointiin.
Työssä laadittiin periaatepiirikaavioita havainnollistamaan eri syöttötilanteita ajojohdinverkossa. Lisäksi suunniteltiin ja järjestettiin kaksi kattavaa koeajoa, joiden aikana suoritettiin ennalta määritettyjä mittauksia. Mittaustulosten analyysin perusteella arvioitiin jännitteennoston vaikutuksia johdinverkon vakauteen sekä raitiovaunujen käyttäytymistä korotetulla jännitteellä.
Työn tuloksena saatiin selvitystyö Kaupunkiliikenteelle johdinverkon vakaudesta korotetulla jännitteellä sekä Škoda Artic -raitiovaunujen käyttäytymisestä korotetulla johdinjännitteellä. Tulokset osoittivat ajojohdinverkon jännitteen merkittävää vakaantumista korotetulla johdinjännitteellä.
Työssä tarkasteltiin myös osittain mittauksista saatuja energia- ja teholukemia. Niistä ei kuitenkaan voitu tehdä laajoja johtopäätöksiä, koska mittausotanta ja mittaustapa oli suunniteltu jännitteen vakauden tarkasteluun. Mittaukset eivät siten soveltuneet hyvin energiakulutuksen arviointiin.