Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehollinen tunneilmaisu ja tunnetaitojen tukeminen alle 3-vuotiailla lapsilla : kirjallisuuskatsaus

Hanhineva, Emmi; Lukkari, Aada; Pohjola, Otso (2025)

 
Avaa tiedosto
Hanhineva_Lukkari_Pohjola.pdf (580.8Kt)
Lataukset: 


Hanhineva, Emmi
Lukkari, Aada
Pohjola, Otso
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142865
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelimme kehollista tunneilmaisua ja tunnetaitojen tukemista alle 3-vuotiailla lapsilla. Tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat edistää alle 3-vuotiaiden kehollista tunneilmaisua ja tunnetaitojen kehittymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille kehollisen tunneilmaisun ja tunnetaitojen merkityksestä, jotta he voivat hyödyntää tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä jatkokehittämään opetusmateriaaleja ja -menetelmiä.

Tietoperustassa olemme käyttäneet aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja oppaita. Tietoperustassa avaamme käsitteitä kehollinen tunneilmaisu, kehotietoisuus, tunteet, tunnetaidot, temperamentti, tunnetaitojen ja kehollisen tunneilmaisun tukeminen sekä kehollisen tunneilmaisun tukeminen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Tutkimusaineistomme koostui kymmenestä kansainvälisestä tutkimusartikkelista. Tiedonhakuprosessissa käyttämämme tietokannat olivat Google Scholar, Science Direct. Aiheen haastavuuden vuoksi jouduimme myös käyttämään tutkimusartikkelien etsimiseen manuaalista hakua. Aineiston analysoinnissa käytimme teemoittelua. Teemoittelun tuloksena saimme yhden pääteeman ja kolme alateemaa.



Opinnäytetyömme tuloksissa ilmeni, että tunteiden kehollinen kokonaisuus (kehon, kasvojen ja äänen yhteys) alkaa muovautumaan jopa puolen vuoden iässä. Aikuisen kehonkielellä oli tutkimustulosten mukaan iso merkitys alle kolmevuotiaiden lasten tunteiden tarkassa ja autenttisessa tulkinnassa.



Opinnäytetyön johtopäätöksenä todetaan, että jo puolen vuoden ikäinen lapsi erottelee ja tunnistaa kasvoista, äänen sävyistä ja kehon eleistä erilaisia tunnetiloja. Ihminen myös kehittyy vauva-taapero-ikäisenä valtavan nopealla tahdilla, joten ammattilaisena varhaislapsuuden kehitysvaiheiden aito ymmärrys on erityisen tärkeää, koska varhaislapsuuden tapahtumat muovaavat ihmisen myöhempää tunne-elämää sekä kyvykkyyttä toimia yhteiskunnassa.



Jatkotutkimusaiheiksi ehdotamme, että aiheesta tehdään enemmän tutkimusta ja kiinnitetään huomiota nimenomaan alle 3-vuotiaiden kehollisen tunneilmaisun ja tunnetaitojen tukemiseen. Opinnäytetyön tulosten perusteella voitaisiin toteuttaa opas lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille.
 
The point of this thesis was to research and summarize the most meaningful findings in the past 10-15 years that relate to supporting physical emotional expression and emotional skills for under 3-year-olds. We hope our thesis can help to expand the basis of knowledge for anyone who works with children under the age of three and inspire them to realize the importance of teaching and supporting emotional skills and giving children a healthy way to express them via different methods.



Our thesis opens with a short introduction to the topic at hand and informs the reader why our topic is relevant to this moment in time and why it is very important for the area of expertise and society. After the introduction, the thesis dives into the concepts of emotions, emotional skills, embodiment and expressing emotion via physical expressions.



The main point of this thesis was to see what kind of information is already available that concerns our topic. Our thesis group found 10 international articles that offered interesting information regarding our topic and met the criteria of our inclusion. We analyzed the articles, breaking them down into themes and then writing about those themes. The themes for our results were the following: face, body and voice as combined way to express emotions, the meaning of body language in interpretation of emotion, the emotional growth of children in the first 6 months and adults’ way to support children’s emotional body expressions. After the results comes discussion where we – the writers – give our opinions and talk about the most important things based on the findings. The discussion leads the reader to make their own mind on the matter as the research that has been done on under 3-year-olds is scarce.



We wish our thesis inspires others in the field of social work and early childhood education to further study the importance of physical emotion expression and find out if there are aspects of it that we missed or require more studying.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste