Konsepti talviaktiviteetti paketista saksalaisille matkailijoille case: Bella Lake Resort
Närhi, Hilla; Pasanen, Petra (2025)
Närhi, Hilla
Pasanen, Petra
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda muokattava konsepti talviaktiviteettipaketista Bella Lake Resortille. Tavoitteena oli selvittää, mistä suomalaisista talvielämyksistä saksalaiset matkailijat ovat kiinnostuneita, mitä matkustustapoja heillä on ja miten tätä tietoa voi soveltaa Bella Lake Resortin tapauksessa.
Työ koostuu toimeksiantajan esittelystä, teoriaosuudesta, itse konseptista ja pohdinnasta sekä johtopäätöksistä. Työn teoriaosuus koostuu kilpailun kartoittamisesta, matkailutuotteesta terminä ja siihen liittyvistä käsitteistä, konseptoinnista ja tuotteistamisesta, tutkimustyön kuvauksesta ja saksalaisista kohderyhmänä. Työ toteutettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen, tutkimusmenetelmän avulla. Aineistona työssä käytettiin alan eri kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia, tilastoja sekä matkapalveluiden verkkosivuja. Tutkimuksien tulokset paljastivat, mitä trendejä saksalaisten matkailijoiden keskuudessa esiintyy, heidän matkustustapansa, kuinka pitkiä lomia he yleensä tekevät Pohjoismaihin ja mistä Suomen talven tarjoamista elämyksistä he ovat erityisen kiinnostuneita. Konseptoinnissa kerättiin eri aktiviteetteja ja ideoita yhteen, joita sitten lähdettiin työstämään. Pohdinnassa ja johtopäätöksissä lueteltiin tulokset ja mitä olisi voinut tehdä toisin työn suhteen.
Aineistoa hyödyntäen opinnäytetyön tulokseksi syntyi konsepti talvilomapaketista, joka sisältää saksalaisten arvomaailman mukaisia autenttisia aktiviteettejä, jotka myös vastaavat heidän tarpeitaan. Lomapaketin konsepti on sellainen, jota toimeksiantaja voi lähteä muokkaamaan ja testaamaan toiveidensa ja pyrkimyksiensä mukaan.
Työ koostuu toimeksiantajan esittelystä, teoriaosuudesta, itse konseptista ja pohdinnasta sekä johtopäätöksistä. Työn teoriaosuus koostuu kilpailun kartoittamisesta, matkailutuotteesta terminä ja siihen liittyvistä käsitteistä, konseptoinnista ja tuotteistamisesta, tutkimustyön kuvauksesta ja saksalaisista kohderyhmänä. Työ toteutettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen, tutkimusmenetelmän avulla. Aineistona työssä käytettiin alan eri kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia, tilastoja sekä matkapalveluiden verkkosivuja. Tutkimuksien tulokset paljastivat, mitä trendejä saksalaisten matkailijoiden keskuudessa esiintyy, heidän matkustustapansa, kuinka pitkiä lomia he yleensä tekevät Pohjoismaihin ja mistä Suomen talven tarjoamista elämyksistä he ovat erityisen kiinnostuneita. Konseptoinnissa kerättiin eri aktiviteetteja ja ideoita yhteen, joita sitten lähdettiin työstämään. Pohdinnassa ja johtopäätöksissä lueteltiin tulokset ja mitä olisi voinut tehdä toisin työn suhteen.
Aineistoa hyödyntäen opinnäytetyön tulokseksi syntyi konsepti talvilomapaketista, joka sisältää saksalaisten arvomaailman mukaisia autenttisia aktiviteettejä, jotka myös vastaavat heidän tarpeitaan. Lomapaketin konsepti on sellainen, jota toimeksiantaja voi lähteä muokkaamaan ja testaamaan toiveidensa ja pyrkimyksiensä mukaan.