Potilaan systemaattinen haastattelu : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Rosenqvist, Eeva; Isokangas, Piia; Röyttä, Saija (2025)
Rosenqvist, Eeva
Isokangas, Piia
Röyttä, Saija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183014
Tiivistelmä
Systemaattinen haastattelu on tärkeä osa hoidon tarpeen arviointia. Ennalta
suunniteltua haastattelurunkoa käytettäessä potilaan hoitoon tarvittavat tiedot
saadaan helposti ja sujuvasti. Systemaattinen haastattelu ei vaadi monimutkaisia
taitoja; Haastattelu on opeteltavissa helposti ja siinä kehittyy ajan myötä. Haastattelun perusteella tehdään hoidontarpeen arviointi, jonka avulla arvioidaan yksilöllisesti potilaan tarve tutkimuksiin tai hoitoon sekä sen kiireellisyyteen.
Toiminnallinen opinnäytetyömme on Oulun ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä tehty opetusvideo, jossa näytetään yksinkertaistetusti systemaattisen
haastattelun malli. Aineistoa opinnäytetyötä varten haettiin verkosta eri lähteistä
ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan opetusvideo, joka
on informatiivinen, selkeä ja ytimekäs. Menetelmänä opinnäytetyön videossa
käytettiin dokumentaarista kuvitustyyliä. Tavoitteena on hoitoalan opiskelijoiden
saavan videosta hyötyä opinnoissaan.
Arviointi- ja kehitysehdotuksia opetusvideosta kysyttiin Webropol-kyselyn avulla.
Pääosin palaute oli hyvää. Palautteissa oli myös kehittämisehdotuksia, kuten äänenlaadun parantaminen ja äänenvoimakkuuden tasoittaminen. Äänenlaadun
parantaminen on myös omasta mielestämme hyvä kehittämisehdotus, mutta taitotasomme ei riitä äänen muokkaukseen editointiohjelmalla.
Projektillamme havainnollistimme erilaisten esimerkkien avulla eroavaisuudet
systemaattisen ja ei-systemaattisen haastattelun välillä. Opinnäytetyön tietoperustaa varten kerätyn teoriatiedon pohjalta pystyimme hyvin rakentamaan tutkittuun tietoon perustuvan havainnollistavan videon osoittamaan tämän
suunniteltua haastattelurunkoa käytettäessä potilaan hoitoon tarvittavat tiedot
saadaan helposti ja sujuvasti. Systemaattinen haastattelu ei vaadi monimutkaisia
taitoja; Haastattelu on opeteltavissa helposti ja siinä kehittyy ajan myötä. Haastattelun perusteella tehdään hoidontarpeen arviointi, jonka avulla arvioidaan yksilöllisesti potilaan tarve tutkimuksiin tai hoitoon sekä sen kiireellisyyteen.
Toiminnallinen opinnäytetyömme on Oulun ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä tehty opetusvideo, jossa näytetään yksinkertaistetusti systemaattisen
haastattelun malli. Aineistoa opinnäytetyötä varten haettiin verkosta eri lähteistä
ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan opetusvideo, joka
on informatiivinen, selkeä ja ytimekäs. Menetelmänä opinnäytetyön videossa
käytettiin dokumentaarista kuvitustyyliä. Tavoitteena on hoitoalan opiskelijoiden
saavan videosta hyötyä opinnoissaan.
Arviointi- ja kehitysehdotuksia opetusvideosta kysyttiin Webropol-kyselyn avulla.
Pääosin palaute oli hyvää. Palautteissa oli myös kehittämisehdotuksia, kuten äänenlaadun parantaminen ja äänenvoimakkuuden tasoittaminen. Äänenlaadun
parantaminen on myös omasta mielestämme hyvä kehittämisehdotus, mutta taitotasomme ei riitä äänen muokkaukseen editointiohjelmalla.
Projektillamme havainnollistimme erilaisten esimerkkien avulla eroavaisuudet
systemaattisen ja ei-systemaattisen haastattelun välillä. Opinnäytetyön tietoperustaa varten kerätyn teoriatiedon pohjalta pystyimme hyvin rakentamaan tutkittuun tietoon perustuvan havainnollistavan videon osoittamaan tämän