HPF014-kilpa-auton olka-akseli
Jalava-Kanervio, Juho (2015)
Jalava-Kanervio, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113006
Tiivistelmä
Insinöörityö toteutettiin osana Metropolia Motorsport ry:n Formula Student -projektia, ja sen tarkoituksena oli suunnitella ja valmistaa Formula Student -auton olka-akselit. Suunnittelu sisälsi mallinnuksen, voimien arvioinnin sekä tietokoneavusteisen lujuuslaskennan. Olka-akselin suunnittelussa otettiin huomioon kokonaisuus jonka osa olka-akseli on. Valmistus sisälsi olka-akselin koneistuksen ja koneistusvälineistön käytön opettelun.
Suunnittelun lähtökohdaksi otettiin jousitusgeometria sekä joitakin komponentteja. Vannekoon muuttaminen 13-tuumaisesta 10-tuumaiseen oli suurin haasteiden lisääjä suunnittelussa. Olka-akselin mallinnukseen vaikutti koko auton suunnitteluprosessin eteneminen. Autossa ja jousituksen kokonaisuudessa tapahtui muutoksia, jotka piti johtaa olka-akselin mallinnukseen. Kaikkia jousitusgeometrian muutoksia ei voitu tyydyttävästi toteuttaa olkaakselin mallinnuksessa, jolloin geometriaan tehtiin muutoksia. Lujuuslaskennalla varmistettiin kappaleen kestävyys sekä selvitettiin kappaleen jäykkyyttä.
Valmistusmenetelmänä käytettiin koneistusta ja tämä otettiin huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Suunniteltu osa oli valmistuskelpoinen ja lopullisena tuotteena syntyi toimiva osa.
Olka-akselia ei päästy testaamaan käytännössä, koska HPF014-kilpa-auton sähköjärjestelmiä ei saatu toimimaan kunnolla. Lopullinen koeponnistus jäi siten tekemättä.
Suunnittelun lähtökohdaksi otettiin jousitusgeometria sekä joitakin komponentteja. Vannekoon muuttaminen 13-tuumaisesta 10-tuumaiseen oli suurin haasteiden lisääjä suunnittelussa. Olka-akselin mallinnukseen vaikutti koko auton suunnitteluprosessin eteneminen. Autossa ja jousituksen kokonaisuudessa tapahtui muutoksia, jotka piti johtaa olka-akselin mallinnukseen. Kaikkia jousitusgeometrian muutoksia ei voitu tyydyttävästi toteuttaa olkaakselin mallinnuksessa, jolloin geometriaan tehtiin muutoksia. Lujuuslaskennalla varmistettiin kappaleen kestävyys sekä selvitettiin kappaleen jäykkyyttä.
Valmistusmenetelmänä käytettiin koneistusta ja tämä otettiin huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Suunniteltu osa oli valmistuskelpoinen ja lopullisena tuotteena syntyi toimiva osa.
Olka-akselia ei päästy testaamaan käytännössä, koska HPF014-kilpa-auton sähköjärjestelmiä ei saatu toimimaan kunnolla. Lopullinen koeponnistus jäi siten tekemättä.