CAN-väylän lukeminen ja SAE J1939 -viestien tulkinta
Hyvämäki, Heikki (2015)
Hyvämäki, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102972
Tiivistelmä
Insinöörityö käsittelee raskaan kaluston CAN-väylästandardi SAE J1939:n ominaisuuksia sekä CAN-väylän yleistä toimintaperiaatetta. Insinöörityön tilaajana oli Kiitosimeon Oy.
Insinöörityön tarkoituksena oli analysoida CAN-väylän lukemista teoriaan perehtyen. Tavoitteena oli selvittää, mitä tietoa CAN-väylässä liikkuu ja mitä siitä tällä hetkellä hyödynnetään. Haluttiin myös tietää, miten FMS-liityntä vaikuttaa luettavissa olevaan dataan. Tätä dataa luettiin toimeksiantajan ajoneuvoista ja tarkasteltiin niistä saatavia tuloksia.
Insinöörityö alkaa CAN-väylän toiminnan perusteet käsittävällä teoriaosuudella, jossa käsitellään ensin väylän topologiaa ja eri viestikehyksiä Boschin CAN Specification v 2.0:n mukaan. Toisessa osassa tarkastellaan lähemmin, mikä on raskaan kaluston standardi SAE J1939 ja sen tärkeimmät ominaisuudet, kuten parametriryhmänumerot sekä niihin sisältyvät parametrit. Insinöörityön kolmas osa käsittelee FMS-standardia, kuvailee työssä väylän lukemiseen käytetyt menetelmät, esittelee käytännössä saadut tulokset ja tarkastelee niiden merkitystä työn tavoitteen kannalta.
Insinöörityön tuloksena syntyi CAN-väylän ja erityisesti J1939:n toimintaan perehdyttävä teoriapaketti. Lisäksi saatiin luettelo insinöörityön tilaajan käyttämien Scania-kuorma-autojen FMS-väylään lähetettävistä parametreista. Luettelo parametreista sekä tieto niiden luettavuudesta helpottavat uusien parametrien lisäämistä insinöörityön tilaajan käyttämään ajotapa- ja paikkatietojen seurantajärjestelmään.
Insinöörityön tarkoituksena oli analysoida CAN-väylän lukemista teoriaan perehtyen. Tavoitteena oli selvittää, mitä tietoa CAN-väylässä liikkuu ja mitä siitä tällä hetkellä hyödynnetään. Haluttiin myös tietää, miten FMS-liityntä vaikuttaa luettavissa olevaan dataan. Tätä dataa luettiin toimeksiantajan ajoneuvoista ja tarkasteltiin niistä saatavia tuloksia.
Insinöörityö alkaa CAN-väylän toiminnan perusteet käsittävällä teoriaosuudella, jossa käsitellään ensin väylän topologiaa ja eri viestikehyksiä Boschin CAN Specification v 2.0:n mukaan. Toisessa osassa tarkastellaan lähemmin, mikä on raskaan kaluston standardi SAE J1939 ja sen tärkeimmät ominaisuudet, kuten parametriryhmänumerot sekä niihin sisältyvät parametrit. Insinöörityön kolmas osa käsittelee FMS-standardia, kuvailee työssä väylän lukemiseen käytetyt menetelmät, esittelee käytännössä saadut tulokset ja tarkastelee niiden merkitystä työn tavoitteen kannalta.
Insinöörityön tuloksena syntyi CAN-väylän ja erityisesti J1939:n toimintaan perehdyttävä teoriapaketti. Lisäksi saatiin luettelo insinöörityön tilaajan käyttämien Scania-kuorma-autojen FMS-väylään lähetettävistä parametreista. Luettelo parametreista sekä tieto niiden luettavuudesta helpottavat uusien parametrien lisäämistä insinöörityön tilaajan käyttämään ajotapa- ja paikkatietojen seurantajärjestelmään.