Terveellinen ravitsemus ja sen tukeminen motivoivan ohjausmenetelmän avulla, toisen asteen opiskelijoille
Leinonen, Piia; Saukko, Laura (2025)
Leinonen, Piia
Saukko, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213239
Tiivistelmä
Terveydenhoitajatyön kehittämistyönämme oli suunnitella ja toteuttaa yksittäinen toimintapiste ravitsemusohjauksesta motivoivaa ohjausta hyödyntäen toisen asteen opiskelijoille. Toimintapisteemme sisältyi Haukiputaan ammattiopiston Hyvinvointipysäkki tapahtumaan. Yleisenä tavoitteena tapahtumassa oli edistää opiskelijoiden yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja terveellisiä ravitsemustottumuksia moniammatillisessa yhteistyössä. Yhteistyökumppaninamme toimi Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) Haukiputaan yksikkö.
Kehittämistyön menetelmänä oli toiminallinen prosessi. Toimintapisteemme sisälsi opiskelijoiden ohjausta ja motivoivaa neuvontaa terveellisestä ruokavaliosta, sekä toiminnallinen ruokakolmio. Lisäksi nähtävillä oli eri tuotteita, joiden sokerin määrää kuvasimme sokeripaloilla.
Tapahtuman osallistujamäärä oli aika vähäinen. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että tällainen osallistava toimintatapa motivoi hyvin nuoria osallistumaan. Koimme kohtaamisissa osallistujien kanssa vapaan ja avoimen keskusteluilmapiirin. Mielestämme aihe oli hyvin tärkeä ja ajankohtainen.
Teoriaosuudessa käymme läpi THL:n kouluterveyskyselyn tuloksia, motivoivaa ohjausta, ravitsemussuosituksia, tapahtuman suunnitteluprosessia sekä pohdintaa työstämme. Aiheeseemme liittyvää teoriatietoa löytyi mielestämme hyvin.
Kehittämistyön menetelmänä oli toiminallinen prosessi. Toimintapisteemme sisälsi opiskelijoiden ohjausta ja motivoivaa neuvontaa terveellisestä ruokavaliosta, sekä toiminnallinen ruokakolmio. Lisäksi nähtävillä oli eri tuotteita, joiden sokerin määrää kuvasimme sokeripaloilla.
Tapahtuman osallistujamäärä oli aika vähäinen. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että tällainen osallistava toimintatapa motivoi hyvin nuoria osallistumaan. Koimme kohtaamisissa osallistujien kanssa vapaan ja avoimen keskusteluilmapiirin. Mielestämme aihe oli hyvin tärkeä ja ajankohtainen.
Teoriaosuudessa käymme läpi THL:n kouluterveyskyselyn tuloksia, motivoivaa ohjausta, ravitsemussuosituksia, tapahtuman suunnitteluprosessia sekä pohdintaa työstämme. Aiheeseemme liittyvää teoriatietoa löytyi mielestämme hyvin.