Etätyön johtamisen kehittäminen isännöintialalla - Kehittämismalli johtamisen ja työyhteisön tueksi
Tamminen, Jenna (2025)
Tamminen, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502243311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502243311
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee pandemian myötä yleistyneen etätyön vaikutuksia isännöintialaan, erityisesti työntekijöiden kokemuksiin, johtamiseen ja työyhteisön toimivuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten etätyö on muuttanut työn sujuvuutta ja hyvinvointia, johtamista sekä työyhteisön dynamiikkaa, ja kehittää ratkaisuja etätyön haasteisiin.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että etätyö vaatii selkeitä toimintamalleja ja pelisääntöjä, jotka tukevat tiimien yhteistyötä. Tiedonkulun parantamiseksi tarvitaan säännöllisiä tapaamisia, selkeitä viestintäkanavia ja roolien määrittelyä. Lisäksi teknologian, kuten digitaalisten työkalujen hyödyntäminen on keskeistä tehokkuuden ja yhteistyön tukemisessa. Yhteisöllisyyden ylläpitämiseksi korostuvat säännölliset tiimitapaamiset ja epämuodolliset virtuaaliset kohtaamiset, jotka vahvistavat motivaatiota ja tiimihenkeä.
Johtopäätöksenä esitetään, että onnistunut etätyön johtaminen edellyttää selkeitä rakenteita, tarkoituksenmukaista teknologiaa ja yhteisöllisyyttä tukevia käytäntöjä. Tutkimuksessa kehitetyt johtamisen kehittämislomake ja työyhteisön kehittämismalli tarjoavat konkreettisia työkaluja organisaatioille. Näitä on pilotoitu onnistuneesti, ja niiden on havaittu edistävän viestinnän selkeyttä, yhteistyön sujuvuutta sekä tiimien yhteenkuuluvuutta.
Työ tarjoaa käytännönläheisiä suosituksia isännöintialan toimijoille, kuten digitaalisten työkalujen integrointia ja jatkuvaa koulutusta, sekä hybridityöskentelyn hyödyntämistä tiimihenkeä ja asiakaspalvelua parantavana strategiana. Näiden avulla voidaan vastata alan muuttuviin vaatimuksiin ja tukea liiketoiminnan menestystä.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että etätyö vaatii selkeitä toimintamalleja ja pelisääntöjä, jotka tukevat tiimien yhteistyötä. Tiedonkulun parantamiseksi tarvitaan säännöllisiä tapaamisia, selkeitä viestintäkanavia ja roolien määrittelyä. Lisäksi teknologian, kuten digitaalisten työkalujen hyödyntäminen on keskeistä tehokkuuden ja yhteistyön tukemisessa. Yhteisöllisyyden ylläpitämiseksi korostuvat säännölliset tiimitapaamiset ja epämuodolliset virtuaaliset kohtaamiset, jotka vahvistavat motivaatiota ja tiimihenkeä.
Johtopäätöksenä esitetään, että onnistunut etätyön johtaminen edellyttää selkeitä rakenteita, tarkoituksenmukaista teknologiaa ja yhteisöllisyyttä tukevia käytäntöjä. Tutkimuksessa kehitetyt johtamisen kehittämislomake ja työyhteisön kehittämismalli tarjoavat konkreettisia työkaluja organisaatioille. Näitä on pilotoitu onnistuneesti, ja niiden on havaittu edistävän viestinnän selkeyttä, yhteistyön sujuvuutta sekä tiimien yhteenkuuluvuutta.
Työ tarjoaa käytännönläheisiä suosituksia isännöintialan toimijoille, kuten digitaalisten työkalujen integrointia ja jatkuvaa koulutusta, sekä hybridityöskentelyn hyödyntämistä tiimihenkeä ja asiakaspalvelua parantavana strategiana. Näiden avulla voidaan vastata alan muuttuviin vaatimuksiin ja tukea liiketoiminnan menestystä.