Somekentän pienet jättiläiset : Uudenmaan ja Pirkanmaan sosiaalisen median toimistojen B2B-markkinointi
Gafoor, Katriina (2025)
Gafoor, Katriina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502243326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502243326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pieniä, alle viiden hengen sosiaalisen median toimistoja Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia palveluita sosiaalisen median toimistot tarjoavat, miten tutkittavat yritykset markkinoivat itseään ja kuinka ne hyödyntävät sosiaalista mediaa omassa digimarkkinoinnissaan.
Tutkimus toteutettiin verkkoetnografiana ja aineistona käytettiin yrityshakemistoja sekä yritysten verkkosivujen ja sosiaalisen median profiilien sisältöjä. Sisällönanalyysin avulla yritykset tyypiteltiin markkinoinnin ja palvelutarjonnan perusteella. Tutkimuksen otanta koostui 13 yrityksestä, jotka täyttivät tutkimuksen rajaukset koskien toimiston kokoa, maantieteellistä sijaintia ja sen toimintaa.
Tulokset osoittivat, että suurin osa tutkituista yrityksistä on nuoria osakeyhtiöitä, joiden palvelutarjonta on laaja. Yllättävää kuitenkin oli, että monet toimistot eivät hyödynnä aktiivisesti sosiaalista mediaa markkinoinnissaan, mikä herättää kysymyksiä niiden sosiaalisen median strategisesta osaamisesta. Lisäksi toimistoilla on vaikeuksia erottautua kilpailijoista samankaltaisien palveluiden ja markkinointiviestien vuoksi.
Johtopäätöksenä todettiin, että pienillä sosiaalisen median toimistoilla on kehittämistarpeita erityisesti oman markkinointinsa johdonmukaisuudessa ja erottuvuustekijöiden löytämisessä. Bruno the Frog Oy:n perustaminen konkretisoi tutkimuksen käytännön hyödyn ja osoitti opinnäytetyön merkityksen työelämälähtöisenä projektina. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa myös yleisesti alan kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin verkkoetnografiana ja aineistona käytettiin yrityshakemistoja sekä yritysten verkkosivujen ja sosiaalisen median profiilien sisältöjä. Sisällönanalyysin avulla yritykset tyypiteltiin markkinoinnin ja palvelutarjonnan perusteella. Tutkimuksen otanta koostui 13 yrityksestä, jotka täyttivät tutkimuksen rajaukset koskien toimiston kokoa, maantieteellistä sijaintia ja sen toimintaa.
Tulokset osoittivat, että suurin osa tutkituista yrityksistä on nuoria osakeyhtiöitä, joiden palvelutarjonta on laaja. Yllättävää kuitenkin oli, että monet toimistot eivät hyödynnä aktiivisesti sosiaalista mediaa markkinoinnissaan, mikä herättää kysymyksiä niiden sosiaalisen median strategisesta osaamisesta. Lisäksi toimistoilla on vaikeuksia erottautua kilpailijoista samankaltaisien palveluiden ja markkinointiviestien vuoksi.
Johtopäätöksenä todettiin, että pienillä sosiaalisen median toimistoilla on kehittämistarpeita erityisesti oman markkinointinsa johdonmukaisuudessa ja erottuvuustekijöiden löytämisessä. Bruno the Frog Oy:n perustaminen konkretisoi tutkimuksen käytännön hyödyn ja osoitti opinnäytetyön merkityksen työelämälähtöisenä projektina. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa myös yleisesti alan kehittämiseksi.