Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ikäihmiset ja verkkokauppa: haasteiden ratkaiseminen ja käyttöasteen kasvattaminen

Hänninen, Sanna (2025)

Avaa tiedosto
Hanninen_Sanna.pdf (632.4Kt)
Lataukset: 


Hänninen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253343
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia haasteita ikäihmiset kohtaavat verkkokauppojen käytössä ja miten saavutettavuutta ja käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkkokauppojen navigoinnin selkeyteen, digitaalisiin esteisiin sekä mahdollisiin ratkaisuihin, kuten puheohjaukseen ja virtuaaliavustajiin. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Saimaan Web-Palvelut Oy, joka haluaa kehittää verkkopalveluitaan ikäystävällisemmiksi.

Tietoperusta muodostui verkkokauppojen saavutettavuutta ja ikäihmisten digitaalista yhdenvertaisuutta käsittelevistä tutkimuksista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa ikäihmiset arvioivat verkkokauppasivustojen toimivuutta ja omia kokemuksiaan verkkokaupan käytöstä. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin ja kvantitatiivisin menetelmin.

Tulokset osoittivat, että monet ikäihmiset kokevat verkkokauppojen käytön haastavaksi erityisesti monimutkaisten käyttöliittymien, pienten tekstien ja hankalien maksuprosessien vuoksi. Navigoinnin selkeys, suurempi tekstikoko ja yksinkertaistetut maksutavat parantaisivat käyttäjäkokemusta. Suomenkielisyyden merkitys korostui erityisesti luottamuksen ja ymmärrettävyyden näkökulmasta.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että verkkokauppojen saavutettavuuden parantaminen edellyttää selkeitä käyttöliittymiä, vaihtoehtoisia vuorovaikutusmenetelmiä, kuten puheohjausta sekä personoituja avustavia toimintoja. Näiden muutosten avulla voidaan lisätä ikäihmisten verkkokaupan käyttöä ja laajentaa yritysten asiakaskuntaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste