Artisans in the digital world : building brand awareness of small artisan businesses in digital platforms
Karaste, Minna (2025)
Karaste, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253355
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää pienille käsityöläisyrityksille sopivimmat brändinhallinnan menetelmät, työvälineet ja tekniikat, jotka parantavat potentiaalisten asiakkaiden bränditietoisuutta. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa pienten käsityöläisyritysten erityistarpeita ja tarjota ratkaisuja nämä erityistarpeet huomioon ottaen. Tutkimus tehtiin käsityöläisyrittäjän näkökulmasta, joten asiakkaiden, palvelutoimittajien ja muiden sidosryhmien näkökulmaa ei ole huomioitu tutkimuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa käytännön suosituksia pienille käsityöläisyrityksille parhaiten soveltuvista brändinhallinnan menetelmistä, työvälineistä ja tekniikoista.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti, soveltaen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkija keräsi määrällisen ja laadullisen tutkimusaineiston kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimusaineistoa kerättiin verkkokyselyn avulla. Toisessa vaiheessa haastateltiin kahta verkkokyselyyn vastannutta käsityöläisyrittäjää. Verkkokyselyn tarkoituksena oli koota käsityöläisyrittäjien kokemuksia ja mielipiteitä erilaisten brändinhallinnan menetelmien, työvälineiden ja tekniikoiden käyttämisestä. Verkkokysely ja tutkimusaineistoa täydentävät haastattelut tehtiin suomalaisille käsityöläisyrittäjille, joten tässä opinnäytetyössä esitetyt tulokset ovat kulttuurisidonnaisia ja ne ovat täten parhaiten sovellettavissa pieniin
suomalaisiin käsityöläisyrityksiin.
Tutkija tunnisti tutkimusaineistosta neljä brändinhallinnan osa-aluetta, jotka olivat brändäys ja liiketoimintamallinnus, yhteistyö ja asiakasvuorovaikutus, viestintä sosiaalisessa mediassa ja verkossa sekä digimarkkinointi. Tutkimustulosten perusteella tutkija on laatinut johtopäätökset edellä mainittujen brändinhallinnan osa-alueiden osalta ja esittänyt suosituksensa pienille käsityöläisyrityksille sopivimmista brändinhallinnan menetelmistä, työvälineistä ja tekniikoista.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti, soveltaen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkija keräsi määrällisen ja laadullisen tutkimusaineiston kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimusaineistoa kerättiin verkkokyselyn avulla. Toisessa vaiheessa haastateltiin kahta verkkokyselyyn vastannutta käsityöläisyrittäjää. Verkkokyselyn tarkoituksena oli koota käsityöläisyrittäjien kokemuksia ja mielipiteitä erilaisten brändinhallinnan menetelmien, työvälineiden ja tekniikoiden käyttämisestä. Verkkokysely ja tutkimusaineistoa täydentävät haastattelut tehtiin suomalaisille käsityöläisyrittäjille, joten tässä opinnäytetyössä esitetyt tulokset ovat kulttuurisidonnaisia ja ne ovat täten parhaiten sovellettavissa pieniin
suomalaisiin käsityöläisyrityksiin.
Tutkija tunnisti tutkimusaineistosta neljä brändinhallinnan osa-aluetta, jotka olivat brändäys ja liiketoimintamallinnus, yhteistyö ja asiakasvuorovaikutus, viestintä sosiaalisessa mediassa ja verkossa sekä digimarkkinointi. Tutkimustulosten perusteella tutkija on laatinut johtopäätökset edellä mainittujen brändinhallinnan osa-alueiden osalta ja esittänyt suosituksensa pienille käsityöläisyrityksille sopivimmista brändinhallinnan menetelmistä, työvälineistä ja tekniikoista.