Huoneistohotellin päivitetty strategia: arvioiva tapaustutkimus strategiatoimenpiteiden vaikuttavuudesta
Parkkinen, Minna (2025)
Parkkinen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Huoneistohotelli Lietsun päivitetyn strategian toimenpiteiden vaikuttavuutta eri indikaattoreissa ja sidosryhmäpalautteissa tapahtuneita muutoksia arvioimalla. Tutkimustuloksen tavoitteena on toimia toimeksiantajayrityksen tukityökaluna, jonka avulla strategiatoimenpiteiden vaikuttavuudesta saadaan parempi kokonaisnäkemys strategiakauden puolivälissä. Lisäksi tutkimustulos toimii apuvälineenä Lietsun seuraavan strategiapäivityksen yhteydessä. Tutkimuksen yhteydessä oli tavoitteena löytää myös uusia indikaattoreita, joiden avulla strategiaa ja sen vaikuttavuutta pystyttäisiin jatkossa arvioimaan entistä kokonaisvaltaisemmin. Lisäksi yhtenä tavoitteena oli, että tutkimuksen yhteydessä kyettäisiin kehittämään strategian mittaamista, seuraamista ja suunnittelua helpottava työkalu, eli tasapainotettu tuloskortti. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä oli ”Millainen on Huoneistohotelli Lietsun strategiatoimenpiteiden vaikuttavuus strategiakauden 2023–2025 puolivälissä?”. Tutkimuskysymykseen haettiin vastausta seuraavien apukysymysten kautta: ”Kuinka Lietsun liiketoiminnan keskeiset indikaattorit ja erilaiset sidosryhmäpalautteet ovat muuttuneet päivitetyn strategian käyttöönoton jälkeen?”, ”Missä Lietsun strategian osa-alueissa on indikaattoreiden ja sidosryhmäpalautteiden perusteella tapahtunut paranemista?” ja ”Mitkä Lietsun strategian osa-alueet kaipaavat indikaattoreiden ja sidosryhmäpalautteiden perusteella eniten muutosta?”.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui tietojohtamisen ja tarkemmin tiedolla johtamisen ympärille, muodostaen tutkimukselle sen teoreettisen pohjan. Päivitettyyn strategiaan perustuvan tuloksen kautta arvioitiin strategiatoimien vaikuttavuutta. Saadun tiedon perusteella toimintaa voidaan toimeksiantajayrityksessä jatkokehittää tarvittavaan suuntaan. Kaikki tämä edellä mainittu kytkeytyy tietojohtamisen tietoperustaan. Lähestymistapana opinnäytetyössä oli monimenetelmäinen arvioiva tapaustutkimus, jonka tutkimusasetelmana oli yhdistävä asetelma. Yhdistävää asetelmaa käytettiin, koska erilaisten strategiatoimenpiteiden vaikuttavuudesta haluttiin saada mahdollisimman tarkka kokonaisymmärrys sekä vahvistaa tulosten luotettavuutta ja saada lisää varmuutta tutkimustulosten johtopäätöksiin. Tutkimuksessa käytettiin numeraalista liiketoimintadataa sekä sanallisesti annettua empiiristä tekstidataa. Määrällinen aineisto koostui toimeksiantajaorganisaatiolta saaduista tulostiedoista, eri varaussivustoilta saaduista numeraalisista asiakasarvioinneista ja henkilöstölle sekä johtoryhmälle tehdyn kyselyn numeraalisista vastauksista. Näitä analysoitiin kuvailevan tilastoanalyysin avulla, vertailemalla aikaisemman ja päivitetyn strategiakauden tuloksia toisiinsa. Laadullinen aineisto koostui henkilöstön työtyytyväisyyskyselyiden vastauksista, Wepropol-kyselyssä annetusta sanallisesta palautteesta sekä sanallisista asiakasarvioinneista. Näiden arvioinneissa käytettiin sisällönanalyysiä induktiivisella lähestymistavalla.
Opinnäytetytön puolueettoman ja luotettavan tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tutkimuksen kohteena olevista yhdestätoista indikaattorista seitsemässä oli havaittavissa positiivista kehitystä uuden strategiakauden ajalta. Neljän indikaattorin tulokset olivat tarkastelujaksolla laskeneet. Yrityksen strategiaprosessi oli yleisesti ottaen hyvällä tasolla, mutta muutamia kehittämiskohteita kyselyiden perusteella pystyttiin osoittamaan. Opinnäytetyön yhteydessä kehitettiin myös strategiatyön avuksi tasapainotettu tuloskortti sekä ehdotuksia uusiksi indikaattoreiksi. Tutkimustulokset ovat sidoksissa toimeksiantajayrityksen toimintaympäristöön ja strategiaan, joten tulokset eivät ole siirrettävissä tai käytettävissä muissa yrityksissä sellaisinaan
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui tietojohtamisen ja tarkemmin tiedolla johtamisen ympärille, muodostaen tutkimukselle sen teoreettisen pohjan. Päivitettyyn strategiaan perustuvan tuloksen kautta arvioitiin strategiatoimien vaikuttavuutta. Saadun tiedon perusteella toimintaa voidaan toimeksiantajayrityksessä jatkokehittää tarvittavaan suuntaan. Kaikki tämä edellä mainittu kytkeytyy tietojohtamisen tietoperustaan. Lähestymistapana opinnäytetyössä oli monimenetelmäinen arvioiva tapaustutkimus, jonka tutkimusasetelmana oli yhdistävä asetelma. Yhdistävää asetelmaa käytettiin, koska erilaisten strategiatoimenpiteiden vaikuttavuudesta haluttiin saada mahdollisimman tarkka kokonaisymmärrys sekä vahvistaa tulosten luotettavuutta ja saada lisää varmuutta tutkimustulosten johtopäätöksiin. Tutkimuksessa käytettiin numeraalista liiketoimintadataa sekä sanallisesti annettua empiiristä tekstidataa. Määrällinen aineisto koostui toimeksiantajaorganisaatiolta saaduista tulostiedoista, eri varaussivustoilta saaduista numeraalisista asiakasarvioinneista ja henkilöstölle sekä johtoryhmälle tehdyn kyselyn numeraalisista vastauksista. Näitä analysoitiin kuvailevan tilastoanalyysin avulla, vertailemalla aikaisemman ja päivitetyn strategiakauden tuloksia toisiinsa. Laadullinen aineisto koostui henkilöstön työtyytyväisyyskyselyiden vastauksista, Wepropol-kyselyssä annetusta sanallisesta palautteesta sekä sanallisista asiakasarvioinneista. Näiden arvioinneissa käytettiin sisällönanalyysiä induktiivisella lähestymistavalla.
Opinnäytetytön puolueettoman ja luotettavan tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tutkimuksen kohteena olevista yhdestätoista indikaattorista seitsemässä oli havaittavissa positiivista kehitystä uuden strategiakauden ajalta. Neljän indikaattorin tulokset olivat tarkastelujaksolla laskeneet. Yrityksen strategiaprosessi oli yleisesti ottaen hyvällä tasolla, mutta muutamia kehittämiskohteita kyselyiden perusteella pystyttiin osoittamaan. Opinnäytetyön yhteydessä kehitettiin myös strategiatyön avuksi tasapainotettu tuloskortti sekä ehdotuksia uusiksi indikaattoreiksi. Tutkimustulokset ovat sidoksissa toimeksiantajayrityksen toimintaympäristöön ja strategiaan, joten tulokset eivät ole siirrettävissä tai käytettävissä muissa yrityksissä sellaisinaan