Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ammattilaisten ohjauskäytännön kehittäminen asiakkaan kuntoutumisen käynnistymiseksi fysioterapian puhelinneuvonnassa

Vehviläinen, Anne (2025)

 
Avaa tiedosto
Vehvilainen_Anne.pdf (1.408Mt)
Lataukset: 


Vehviläinen, Anne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263430
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ammattilaisten ohjauskäytäntöä asiakkaan kuntoutumisen käynnistymiseksi fysioterapian puhelinneuvonnassa. Kehittämistyön toimintaympäristönä oli fysioterapian ajanvaraus- ja neuvonta yksikkö. Toimintatutkimuksellisella otteella toteutetun tutkimuksellisen kehittämistyön aineisto kerättiin laadullisin menetelmin kahdessa aineistonkeruun ja kehittämisen vaiheessa. Tiedontuottajina toimivat puhelinneuvonnan ammattilaiset (n=10). Aineisto kerättiin teemahaastatteluina (n=4) ja yhteiskehittelytapahtumassa (n=6). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tulosten mukaan keskeisiksi ohjauskäytänteiksi asiakkaan kuntoutumisen käynnistymiseksi nousivat asiakkaan kuntoutumisen tavoitteiden, voimavarojen ja kuntoutumisen valmiuden selvittäminen. Sitoutumista kuntoutumiseen sekä arkeen ja liikkumiseen liittyviä toiveita, olemassa olevia harjoitusmuotoja ja omakuntoutuksen keinoja kartoitettiin, jotta ohjaus voitiin toteuttaa yksilöllisesti ja motivoivalla tavalla. Puhelinneuvonnassa merkitykselliseksi nousivat ammattilaisen hyvät vuorovaikutustaidot asiakkaan kuuntelussa, ymmärtämisessä ja ohjaamisessa. Asiakaslähtöisyys nousi tulosten keskiöön. Puhelinneuvonnassa pidettiin tärkeänä selvittää asiakkaan yksilölliset tarpeet, kuntoutuksen tarpeet ja motivaatio kuntoutukseen. Puhelinneuvonnassa asiakkaan kuntoutumisen ohjaus eteni asiakkaan yksilöllisten toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.

Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä yksilön oikea-aikaista kuntoutusta ja edistettäessä aiempaa nopeampaa kuntoutumisen aloitusta puhelinneuvonnan ammattilaisten tukemana. Kehittämistyö vastaa yhteiskunnalliseen tarpeeseen tarjoamalla uusia käytänteitä kuntoutuspalveluiden kiireettömään kysyntään. Jatkokehittely yhdessä asiakkaiden kanssa toisi lisäarvoa puhelinneuvonnan ohjauskäytäntöihin asiakkaan kuntoutumisen käynnistymiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste