Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentorointi uuden työntekijän tukena : mentoroinnin kehittäminen lastensuojelun avopalveluissa

Leppänen, Anu (2025)

 
Avaa tiedosto
Leppanen_Anu.pdf (1.295Mt)
Lataukset: 


Leppänen, Anu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503023549
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin mentoroinnin merkitystä ja kehittämistarpeita lastensuojelun avopalveluita tuottavassa yksikössä. Työssä tarkasteltiin, mitä mentorointi kyseisessä ympäristössä on ja millainen mentorointi vastaa aktoreiden, mentoreiden ja organisaation tavoitteisiin. Kehittämisongelma liittyi mentoroinnin strukturoimattomuuteen, mikä oli johtanut laadun vaihteluun. Tavoitteena oli luoda mentorointimalli tukemaan uusien työntekijöiden perehdytystä ja työsuhteen alkuvaiheita. Työn toimeksiantajana toimi yksityisiä sosiaalipalveluita tuottava valtakunnallinen toimija.  

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyö sisälsi erilaisia vaiheita, jotka etenivät spiraalimallin mukaisesti. Kehittämistyön tueksi kerättiin aineistoa laadullisin menetelmin haastattelemalla mentorointiprosessiin osallistuneita aktoreita, mentoreita ja esihenkilöitä. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Mentorointia kehitettiin myös työpajassa, johon osallistui haastatteluihin osallistuneita henkilöitä. Kehittämistyön tuotoksena syntyi sähköinen mentorointimalli toimeksiantajan käyttöön.

Kehittämistyön tulokset osoittivat, että mentorointi on tärkeä ja kustannustehokas menetelmä työn ja oppimisen kehittämiseen. Se vahvistaa työhyvinvointia, tukee uuden työn oppimista ja edistää ammatillista kasvua. Perehdytysvaiheen mentorointi auttaa lisäksi uutta työntekijää sopeutumaan ja sitoutumaan työpaikkaan. Jotta mentorointi tuottaisi toivottuja tuloksia, sen tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista, ja sille on varattava riittävästi aikaa. Kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää sekä toimeksiantajayrityksessä sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Lisäksi opinnäytetyön tuotoksena syntynyt mentorointimalli tarjoaa sovellettavan ja käyttökelpoisen työkalun myös muiden toimijoiden käyttöön. Mentorointimallin jatkokehityksessä voisi harkita mentoreiden koulutuksen lisäämistä sekä ryhmä- ja vertaismentoroinnin käyttöönottoa. 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste