IT-urani alku sovelluskonsulttina
Cavaterucci, Alexander (2025)
Cavaterucci, Alexander
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503023540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503023540
Tiivistelmä
Tämä on päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, joka seuraa tekijän harjoittelujaksoa Lime Technologiesissa sovelluskonsulttina. Sovelluskonsultin tehtäviin kuuluu yhtiön asiakkaiden CRM-järjestelmien mukauttaminen ja heidän tukemisensa teknisellä tasolla. Ohjelmoinnin lisäksi tehtäviin kuuluu projektinhallintaa sekä asiakkaiden liiketoimintaprosessien ymmärtäminen. Seurantaperiodi käsittää kaksi kuukautta. Sen alkaessa harjoittelijan työsuhde oli kestänyt jo kuukauden ajan. Koska harjoittelija osallistui tämän kuukauden aikana vain täyspäiväisiin perehdytyksiin, oli tarkoituksenmukaista aloittaa seuranta siinä vaiheessa, kun harjoittelija ensimmäistä kertaa aloitti asiakastyön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on dokumentoida viikoittainen työnteko sekä analysoida ammattilista kehitystä tämän perusteella. Analyysi keskittyy kolmeen pääaiheeseen: harjoittelijan kehitys ohjelmistokehittäjänä, CRM-järjestelmiin liittyvän ymmärryksen syventäminen sekä oman roolin hahmottaminen osana Lime Technologiesin liiketoimintastrategiaa. Analyysin tukena käytettiin lukuisia erilaisia lähteitä julkisista internetsivuista, Lime Technologiesin omia sisältöjä sekä tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleita.
Tämän lisäksi tarkastelun kohteena on myös Lime Technologiesin erityinen lähestymistapa uusien työntekijöiden perehdytykseen. Iso osa vuoden pituisesta harjoittelujaksosta varattiin erilaisiin perehdytyksiin ja koulutuksiin. Tämä heijastaa yhtiön strategiaa panostaa asiakaspalveluun asiantuntevien ja tyytyväisten työntekijöiden avulla.
Opinnäytetyön keskeisiin tuloksiin kuuluu, että huomattavaa kehitystä on havaittavissa kaikissa aihepiireissä. Ohjelmistokehityksessä harjoittelija kehittyi eniten Python- sekä TypeScript-ohjelmointikielten käytössä. Vaikka vastoinkäymisiä tapahtui usein, ne opettivat tekijää muun muassa tiedonhaussa, tehokkaassa kommunikoinnissa sekä vaihtoehtoisten ratkaisumenetelmien löytämisessä.
Myös tekijän ymmärrys Lime CRM:n tietokantarakenteista syventyi, sillä se oli menestyksekkään ohjelmistokehityksen edellytyksenä ja kuului hänen jokapäiväiseen työntekoonsa. Lime CRM:n muokkaustyökalujen käyttö kuului niin ikään tekijän arkeen.
Lopuksi myös oma rooli Lime Technologiesin liiketoimintamallissa konkretisoitui tekijälle seurantajakson saatossa. Hän huomasi, kuinka perusteellinen koulutus, työntekijöiden kunnioitus ja heidän hyvinvointinsa priorisointi oli omiaan tuottamaan yhtiölle uskollisia, asiantuntevia sekä asiakassuuntautuneita työntekijöitä, jotka painottavat arvon luontia sekä yhtiölle että asiakkaalle. Tämä muodostui osaksi Lime Technologiesin kilpailuetua CRM-markkinoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on dokumentoida viikoittainen työnteko sekä analysoida ammattilista kehitystä tämän perusteella. Analyysi keskittyy kolmeen pääaiheeseen: harjoittelijan kehitys ohjelmistokehittäjänä, CRM-järjestelmiin liittyvän ymmärryksen syventäminen sekä oman roolin hahmottaminen osana Lime Technologiesin liiketoimintastrategiaa. Analyysin tukena käytettiin lukuisia erilaisia lähteitä julkisista internetsivuista, Lime Technologiesin omia sisältöjä sekä tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleita.
Tämän lisäksi tarkastelun kohteena on myös Lime Technologiesin erityinen lähestymistapa uusien työntekijöiden perehdytykseen. Iso osa vuoden pituisesta harjoittelujaksosta varattiin erilaisiin perehdytyksiin ja koulutuksiin. Tämä heijastaa yhtiön strategiaa panostaa asiakaspalveluun asiantuntevien ja tyytyväisten työntekijöiden avulla.
Opinnäytetyön keskeisiin tuloksiin kuuluu, että huomattavaa kehitystä on havaittavissa kaikissa aihepiireissä. Ohjelmistokehityksessä harjoittelija kehittyi eniten Python- sekä TypeScript-ohjelmointikielten käytössä. Vaikka vastoinkäymisiä tapahtui usein, ne opettivat tekijää muun muassa tiedonhaussa, tehokkaassa kommunikoinnissa sekä vaihtoehtoisten ratkaisumenetelmien löytämisessä.
Myös tekijän ymmärrys Lime CRM:n tietokantarakenteista syventyi, sillä se oli menestyksekkään ohjelmistokehityksen edellytyksenä ja kuului hänen jokapäiväiseen työntekoonsa. Lime CRM:n muokkaustyökalujen käyttö kuului niin ikään tekijän arkeen.
Lopuksi myös oma rooli Lime Technologiesin liiketoimintamallissa konkretisoitui tekijälle seurantajakson saatossa. Hän huomasi, kuinka perusteellinen koulutus, työntekijöiden kunnioitus ja heidän hyvinvointinsa priorisointi oli omiaan tuottamaan yhtiölle uskollisia, asiantuntevia sekä asiakassuuntautuneita työntekijöitä, jotka painottavat arvon luontia sekä yhtiölle että asiakkaalle. Tämä muodostui osaksi Lime Technologiesin kilpailuetua CRM-markkinoilla.