SOLID-periaatteet ja suunnittelumallit 2D-pelin kehityksessä
Määttä, Kalle (2025)
Määttä, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263421
Tiivistelmä
Tietokonepelien kehittäminen on pitkä prosessi, jossa työstettävä koodikokonaisuus kasvaa suureksi. Kehittämisen aikana on tärkeää kirjoittaa koodia, joka kestää koko työprosessin ajan. SOLID-periaatteet ohjaavat puhtaan ja skaalautuvan koodin kirjoittamiseen. Peleissä on usein monia erilaisia monimutkaisia toimintoja, joiden tulee toimia yhdessä moitteettomasti. Suunnittelumallit tarjoavat valmiiksi ratkaisuja ja testattuja tapoja toteuttaa näitä toimintoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä SOLID-periaatteisiin ja valittuihin suunnittelumalleihin, ja tutkia, miten ne ovat toteutuneet kehitetyssä pelissä. Vertailun kohteena oleva 2D-toimintatasohyppelypeli oli kehitetty Unity-pelimoottorilla.
Periaatteisiin ja suunnittelumalleihin ei ollut tutustuttu syvemmin eikä niitä ollut tarkoituksellisesti seurattu kehityksen aikana. Työn teoriaosuudessa periaatteet ja suunnittelumallit käydään läpi yleisen ohjelmistokehityksen kannalta. Kehitetystä pelistä kuvataan yleisesti valmiina olevia toimintoja. SOLID-periaatteiden ja suunnittelumallien toteutumiset pelissä avataan kaavioiden ja kuvien avulla. Lopuksi tutkitaan, miten toteutuneet periaatteet ja suunnittelumallit vaikuttivat pelin toiminnallisuuksiin ja itse koodiin. Vaikutuksien pohjalta mietitään pelin toiminnallisuuksien parannuskohteita.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta SOLID-periaatteiden ja suunnittelumallien tuovan monia positiivisia vaikutuksia pelin koodirakenteeseen. SOLID-periaatteiden toteutuminen toivat selkeyttä koodiin ja mahdollistivat pelin nopean skaalautumisen. Suunnittelumallit tarjosivat kestäviä ratkaisuja pelin monimutkaisempien toimintojen toteutuksiin. Syvällisempi ymmärrys siitä, miten periaatteiden ja suunnittelumallien teoria toteutuu käytännössä, mahdollistaa pelin jatkokehityksen parantamisen harkituilla ratkaisuilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä SOLID-periaatteisiin ja valittuihin suunnittelumalleihin, ja tutkia, miten ne ovat toteutuneet kehitetyssä pelissä. Vertailun kohteena oleva 2D-toimintatasohyppelypeli oli kehitetty Unity-pelimoottorilla.
Periaatteisiin ja suunnittelumalleihin ei ollut tutustuttu syvemmin eikä niitä ollut tarkoituksellisesti seurattu kehityksen aikana. Työn teoriaosuudessa periaatteet ja suunnittelumallit käydään läpi yleisen ohjelmistokehityksen kannalta. Kehitetystä pelistä kuvataan yleisesti valmiina olevia toimintoja. SOLID-periaatteiden ja suunnittelumallien toteutumiset pelissä avataan kaavioiden ja kuvien avulla. Lopuksi tutkitaan, miten toteutuneet periaatteet ja suunnittelumallit vaikuttivat pelin toiminnallisuuksiin ja itse koodiin. Vaikutuksien pohjalta mietitään pelin toiminnallisuuksien parannuskohteita.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta SOLID-periaatteiden ja suunnittelumallien tuovan monia positiivisia vaikutuksia pelin koodirakenteeseen. SOLID-periaatteiden toteutuminen toivat selkeyttä koodiin ja mahdollistivat pelin nopean skaalautumisen. Suunnittelumallit tarjosivat kestäviä ratkaisuja pelin monimutkaisempien toimintojen toteutuksiin. Syvällisempi ymmärrys siitä, miten periaatteiden ja suunnittelumallien teoria toteutuu käytännössä, mahdollistaa pelin jatkokehityksen parantamisen harkituilla ratkaisuilla.