Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ruutuajan vaikutus varhaiskasvatusikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen

Moilanen, Carita; Matinlauri, Julia (2024)

 
Avaa tiedosto
Matinlauri_Moilanen.pdf (1.022Mt)
Lataukset: 


Moilanen, Carita
Matinlauri, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503013535
Tiivistelmä
Ruutuaika on kasvanut osana nykypäivän lapsiperheiden arkea teknologian yleistymisen myötä.
Opinnäytetyössämme selvitettiin ruutuajan vaikutuksia varhaiskasvatusikäisten tunne- ja
vuorovaikutustaitojen kehitykseen. Tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla saada tietoa,
miten ruutuaika vaikuttaa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Kirjallisuuskatsauksessamme
tarkasteltiin olemassa olevia tutkimuksia ja pyrittiin muodostamaan kokonaiskuva ruutuajan
vaikutuksista varhaiskasvatusikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen.

Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineistoa haettiin useista sosiaali-
ja terveysalan tietokannoista. Tietoperustassa määriteltiin tunne- ja vuorovaikutustaidot, ruutuaika
sekä digitaalinen median käyttö varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Tutkimusaineistoiksi valikoitui
yhdeksän kansainvälistä tutkimusta, jotka käsittelivät ruutuaikaa ja sen vaikutuksia lasten tunne- ja
vuorovaikutustaitoihin. Aineistot analysoitiin induktiivisen analyysin avulla, jossa keskityttiin lasten
kehityksen eri osa-alueisiin, kuten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Induktiivisen sisältöanalyysin
pohjalta syntyi kattava näkemys ruutuajan vaikutuksista näiden taitojen kehitykseen
varhaiskasvatusikäisillä lapsilla.

Keskeisenä löydöksenä oli, että suositukset ylittävä ruutuaika vaikuttaa negatiivisesti lasten
kehitykseen tunne- ja vuorovaikutustaitojen osa-alueilla. Tuloksina havaittiin, että yli tunnin
päivittäinen ruutuaika voi heikentää varhaiskasvatusikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitojen
kehitystä. Lisäksi yli tunnin päivittäinen ruutuaika oli yhteydessä kognitiivisten, sosiaalisten ja
emotionaalisten taitojen heikentymiseen. Tutkimuksissa havaittiin myös, että suositukset ylittävä
ruutuaika saattaa viivästyttää kielellistä kehitystä ja heikentää itsesäätelykykyä, jos ruutuaika ei ole
vuorovaikutteista jonkun toisen kanssa. Löydettiin myös positiivinen yhteys tunnesäätelyn
parantumiselle ja käyttäytymisongelmien vähentymiselle, kun ruutuaika oli vuorovaikutuksellista,
toisin kuin silloin, jos ruutuaikaa käytettiin ilman kenenkään valvontaa.

Johtopäätöksenä todettiin, että varhaiskasvatusikäisten liiallista ruutuaikaa tulisi vähentää ja sen
tulisi olla vuorovaikutteelista aikuisen kanssa, jotta voidaan turvata lasten kokonaisvaltainen
kehitys. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta aktiivisen ja passiivisen ruutuajan vaikutuksista lasten
tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen sekä ruutuajan sisällön vaikutuksista tunne- ja
vuorovaikutustaitoihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste