Infograafi suun terveydestä vastaanottokeskuksen asiakkaille - ennaltaehkäisevästä näkökulmasta
Grönlund, Roosa (2025)
Grönlund, Roosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043679
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena oli suun terveyden edistäminen vastaanottokeskuksessa. Toimeksiantaja toimi Sotkamon vastaanottokeskus Babando Oy. Työn tarkoituksena oli luoda asiakkaille suunnattu infograafi, joka esittää selkeästi keskeiset tiedot suun terveyden edistämisestä. Tavoitteena oli vaikuttaa asiakkaiden suunhoidon terveystottumuksiin ja lisätä heidän tietouttaan ennaltaehkäisevistä toimista.
Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena projektina, ja sen perustaksi laadittiin teoreettinen viite-kehys. Viitekehys sisälsi ajankohtaista tietoa suun terveydestä, ennaltaehkäisevistä menetelmistä sekä kulttuurisesti saavutettavasta viestinnästä.
Valmis infograafi toimii visuaalisena oppimateriaalina, joka tiivistää tärkeimmät elementit suun terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen. Se sisältää helposti ymmärrettävät ohjeet, kuten päivittäisen suuhygienian perusperiaatteet, terveelliset ruokailutottumukset ja ksylitolin käytön. Infograafi oli suunniteltu monikulttuurista asiakaskuntaa ajatellen, ja sen tavoitteena oli tehdä tiedosta saavutettavaa ja sovellettavaa kaikille asiakkaille.
Kehittämistyön lopputulos tukee vastaanottokeskuksen terveydenedistämistavoitteita ja vahvistaa asiakkaiden valmiuksia huolehtia suun terveydestään itsenäisesti.
Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena projektina, ja sen perustaksi laadittiin teoreettinen viite-kehys. Viitekehys sisälsi ajankohtaista tietoa suun terveydestä, ennaltaehkäisevistä menetelmistä sekä kulttuurisesti saavutettavasta viestinnästä.
Valmis infograafi toimii visuaalisena oppimateriaalina, joka tiivistää tärkeimmät elementit suun terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen. Se sisältää helposti ymmärrettävät ohjeet, kuten päivittäisen suuhygienian perusperiaatteet, terveelliset ruokailutottumukset ja ksylitolin käytön. Infograafi oli suunniteltu monikulttuurista asiakaskuntaa ajatellen, ja sen tavoitteena oli tehdä tiedosta saavutettavaa ja sovellettavaa kaikille asiakkaille.
Kehittämistyön lopputulos tukee vastaanottokeskuksen terveydenedistämistavoitteita ja vahvistaa asiakkaiden valmiuksia huolehtia suun terveydestään itsenäisesti.