Metalliteollisuuden toimittajan valinta (ja hallinta) ostoprosessissa
Paldanius, Nelli (2025)
Paldanius, Nelli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053696
Tiivistelmä
Metallialan Pk-yrityksen tavoitteena on hankkia ISO 9001-laatustandardi keväällä 2025. Työn toimeksianto oli luoda kohdeyritykselle toimittajan valinta- ja hallintaprosessi, mikä sisältää kriteerit ja mittarit standardin vaatimusten mukaisesti.
Nykytila-analyysi, jonka tavoitteena oli kartoittaa yrityksen heikkouksia ja vahvuuksia, tehtiin keskusteluina sekä työpajassa, yhteistyössä eri osastojen asiantuntijoiden kanssa. Esille tulleita heikkouksia olivat puutteellinen tieto vaatimuksista, puutteellinen tieto toimittajien vastuullisuudesta, taloudelliset tavoitteet eivät täyty, heikko toimittajan toimitusvarmuus, kohdeyrityksen heikko toimitusvarmuus sekä se, että toimittajan kentän tuntemus rajoittuu vain vastuuostajiin. Heikkouksien perimmäiset syyt analysoitiin juurisyymenetelmän avulla, jonka tulokset toimivat perustana kirjallisuuskatsaukselle.
Toimittajan valintaprosessi tulee luoda yrityksen tarpeet ja resurssit huomioiden. Ennen toimittajan valintaa tulee kartoittaa tarpeet. Prosessin eri vaiheille tulee asettaa kriteereitä, joiden perusteella toimittajia tippuu pois niin, että jäljelle jää vain yksi toimittaja. Prosessiehdotus alkaa toimittajien kartoituksella, jonka jälkeen toimittajille lähetetään tarjouspyynnöt. Tarjouspyynnöt vertaillaan pisteytystaulukon avulla. Kriittisten toimittajien osalta tehdään auditointi, neuvottelut sekä testitilaukset ennen sopimuksen solmimista ja ostotilauksen tekemistä.
Toimittajan hallinnan tarkoituksena on kehittää toimittajasuhdetta, ylläpitää kilpailukykyisiä hintoja ja minimoida riskejä. Prosessiehdotuksen ensimmäinen vaihe on toimittajien suorituskyvyn mittaaminen ERP-järjestelmän avulla. Toimittajat segmentoidaan ja vain merkittävien suhteiden kehittämiseen käytetään resursseja. Toimittajien suorituskyvystä koostetaan dataa kvartaaleittain toimittajien kanssa pidettäviä kehityspalavereja varten.
Prosessiehdotukset luotiin ja vastuuhenkilöt määriteltiin yhdessä monialaisen työpajan kesken. Prosessiehdotuksen pohjana toimivat kirjallisuuskatsauksessa esiin tulleet tutkimukset ja menetelmät. Prosessi validoitiin samassa työpajassa kulkemalla se läpi sekä vaiheiden että vastuuhenkilöiden osalta. Tuotoksena syntyivät ISO 9001 -laatustandardin kriteerit täyttävät prosessiehdotukset toimittajan valintaan ja hallintaan.
Nykytila-analyysi, jonka tavoitteena oli kartoittaa yrityksen heikkouksia ja vahvuuksia, tehtiin keskusteluina sekä työpajassa, yhteistyössä eri osastojen asiantuntijoiden kanssa. Esille tulleita heikkouksia olivat puutteellinen tieto vaatimuksista, puutteellinen tieto toimittajien vastuullisuudesta, taloudelliset tavoitteet eivät täyty, heikko toimittajan toimitusvarmuus, kohdeyrityksen heikko toimitusvarmuus sekä se, että toimittajan kentän tuntemus rajoittuu vain vastuuostajiin. Heikkouksien perimmäiset syyt analysoitiin juurisyymenetelmän avulla, jonka tulokset toimivat perustana kirjallisuuskatsaukselle.
Toimittajan valintaprosessi tulee luoda yrityksen tarpeet ja resurssit huomioiden. Ennen toimittajan valintaa tulee kartoittaa tarpeet. Prosessin eri vaiheille tulee asettaa kriteereitä, joiden perusteella toimittajia tippuu pois niin, että jäljelle jää vain yksi toimittaja. Prosessiehdotus alkaa toimittajien kartoituksella, jonka jälkeen toimittajille lähetetään tarjouspyynnöt. Tarjouspyynnöt vertaillaan pisteytystaulukon avulla. Kriittisten toimittajien osalta tehdään auditointi, neuvottelut sekä testitilaukset ennen sopimuksen solmimista ja ostotilauksen tekemistä.
Toimittajan hallinnan tarkoituksena on kehittää toimittajasuhdetta, ylläpitää kilpailukykyisiä hintoja ja minimoida riskejä. Prosessiehdotuksen ensimmäinen vaihe on toimittajien suorituskyvyn mittaaminen ERP-järjestelmän avulla. Toimittajat segmentoidaan ja vain merkittävien suhteiden kehittämiseen käytetään resursseja. Toimittajien suorituskyvystä koostetaan dataa kvartaaleittain toimittajien kanssa pidettäviä kehityspalavereja varten.
Prosessiehdotukset luotiin ja vastuuhenkilöt määriteltiin yhdessä monialaisen työpajan kesken. Prosessiehdotuksen pohjana toimivat kirjallisuuskatsauksessa esiin tulleet tutkimukset ja menetelmät. Prosessi validoitiin samassa työpajassa kulkemalla se läpi sekä vaiheiden että vastuuhenkilöiden osalta. Tuotoksena syntyivät ISO 9001 -laatustandardin kriteerit täyttävät prosessiehdotukset toimittajan valintaan ja hallintaan.