Sosionomien (YAMK) kokemuksia ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuomista merkityksistä
Tamminen, Eeva (2025)
Tamminen, Eeva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283515
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ja tuottaa uutta tietoa sosionomien (YAMK) kokemuksista ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon merkityksistä. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa sosionomien (YAMK) kokemuksia ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon merkityksestä ammatillisen osaamisen, työuran, työtyytyväisyyden, palkitsemisen ja tutkinnon tunnettuuden kannalta sekä YAMK-tutkinnon rinnasteisuudesta maisterin tutkinnon kanssa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä internetkyselytutkimuksena. Kyselytutkimukseen kerättiin sosionomi YAMK-tutkinnon suorittaneita vastaajia kahdesta sosionomeille suunnatusta Facebook-ryhmästä. Vastauksia kertyi yhteensä 235 kappaletta. Tulokset analysointiin määrällisen tutkimuksen analyysitapoja hyödyntäen. Kyselylomakkeen avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että sosionomi YAMK-tutkinto lisää tutkinnon suorittaneiden ammatillista osaamista, osaamista toimia vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä sekä edistää osaamista ylemmälle ammattikorkeakoulututkinnolle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Sosionomi YAMK-tutkinnon suorittaminen ei kuitenkaan edistä kaikkia tutkintoon hakeutumisen ensisijaisia syitä, kuten työuralla etenemistä ja palkkatason nostamista. Sosionomi YAMK-tutkinnon koetaan kärsivän arvostuksen ja tunnettuuden puutteesta, mikä puolestaan vaikuttaa siihen, että sosionomi YAMK-tutkinnolla koetaan olevan haastava työllistyä ja saada ylempää korkeakoulututkintoa vastaavaa työtä.
Tulosten perusteella sosionomi YAMK-tutkinnon asemaa tulee vahvistaa ja sen tuoman ammattiosaamisen merkitystä tuoda paremmin esille niin työnantajien keskuudessa kuin laajemmin yhteiskunnallisesti. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tulee tunnistaa tasoltaan rinnasteisena yliopistossa suoritettavan maisterin tutkinnon kanssa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä internetkyselytutkimuksena. Kyselytutkimukseen kerättiin sosionomi YAMK-tutkinnon suorittaneita vastaajia kahdesta sosionomeille suunnatusta Facebook-ryhmästä. Vastauksia kertyi yhteensä 235 kappaletta. Tulokset analysointiin määrällisen tutkimuksen analyysitapoja hyödyntäen. Kyselylomakkeen avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että sosionomi YAMK-tutkinto lisää tutkinnon suorittaneiden ammatillista osaamista, osaamista toimia vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä sekä edistää osaamista ylemmälle ammattikorkeakoulututkinnolle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Sosionomi YAMK-tutkinnon suorittaminen ei kuitenkaan edistä kaikkia tutkintoon hakeutumisen ensisijaisia syitä, kuten työuralla etenemistä ja palkkatason nostamista. Sosionomi YAMK-tutkinnon koetaan kärsivän arvostuksen ja tunnettuuden puutteesta, mikä puolestaan vaikuttaa siihen, että sosionomi YAMK-tutkinnolla koetaan olevan haastava työllistyä ja saada ylempää korkeakoulututkintoa vastaavaa työtä.
Tulosten perusteella sosionomi YAMK-tutkinnon asemaa tulee vahvistaa ja sen tuoman ammattiosaamisen merkitystä tuoda paremmin esille niin työnantajien keskuudessa kuin laajemmin yhteiskunnallisesti. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tulee tunnistaa tasoltaan rinnasteisena yliopistossa suoritettavan maisterin tutkinnon kanssa.