Hoitotyön potilaspalautteet avohoidon toiminnoissa
Gröhn, Annu (2025)
Gröhn, Annu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053747
Tiivistelmä
Asiakaspalaute on yksi keino, jolla asiakkaat voivat vaikuttaa ja osallistua palveluiden ja hoidon kehittämiseen. Asiakkaan osallistamisen ajatuksena on, että saadessaan vaikuttaa palveluun asiakas jatkossa ottaa enemmän vastuuta omasta hoidostaan ja on tyytyväisempi palveluihin. (Peränen, N & Sainio, S. 2019) Asiakaskokemuspalautteista saadaan tietoa siitä, miten asiakas on kokenut saamansa palvelun. Hoitotyön potilaspalautteen avulla (HoPP) pystytään keräämään tietoa siitä, miten potilaat ovat kokeneet hoitotyön ammattilaiselta saamansa hoidon tai palvelun.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata avohoidon toimintojen hoitotyön potilaspalautteita (HoPP) ja niistä nousevia hoitotyön kehittämiskohteita, jotta potilaan kokemusta annetusta hoidosta voidaan parantaa siltä osin minkä osa-alueen potilaat ovat kokeneet heikoimmaksi ja vahvistaa hoitoa siltä osin minkä potilaat ovat kokeneet hyväksi.
Tutkimusmenetelmänä on mixed method, jossa mukana määrällinen aineisto, sekä potilaiden avoimet palautteet. Aineiston keruu tapahtui vakioidulla kyselylomakkeella Hoitotyön potilaspalaute (HoPP). Kysely täyttää myös kansainvälisen Magneettisairaala-tunnustuksen hakukriteerit. (Junttila ym. 2020)
Opinnäytetyön tulosten mukaan erikoissairaanhoidon avohoidon toiminnoissa annetaan laadukasta hoitoa ja potilaiden kohtelu on kunnioittavaa. Toiminnassa tulee jatkossa huolehtia potilaan arkaluontoisten asioiden salassa pitäminen. Uuden lääkkeen tarkoituksesta kerrotaan hyvin, mutta potilaiden kokemusten mukaan lääkkeen sivuvaikutuksista kertomista tulee lisätä avohoidon toiminnoissa. Lääkityksen haittavaikutusten lisäksi potilaiden kokemus ohjeistuksesta voinnin tarkkailemiseen sai huonoimmat arvioinnit. Jatkotutkimusaiheena tuleekin pohtia, miten taata potilaalle riittävä tiedonsaanti.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata avohoidon toimintojen hoitotyön potilaspalautteita (HoPP) ja niistä nousevia hoitotyön kehittämiskohteita, jotta potilaan kokemusta annetusta hoidosta voidaan parantaa siltä osin minkä osa-alueen potilaat ovat kokeneet heikoimmaksi ja vahvistaa hoitoa siltä osin minkä potilaat ovat kokeneet hyväksi.
Tutkimusmenetelmänä on mixed method, jossa mukana määrällinen aineisto, sekä potilaiden avoimet palautteet. Aineiston keruu tapahtui vakioidulla kyselylomakkeella Hoitotyön potilaspalaute (HoPP). Kysely täyttää myös kansainvälisen Magneettisairaala-tunnustuksen hakukriteerit. (Junttila ym. 2020)
Opinnäytetyön tulosten mukaan erikoissairaanhoidon avohoidon toiminnoissa annetaan laadukasta hoitoa ja potilaiden kohtelu on kunnioittavaa. Toiminnassa tulee jatkossa huolehtia potilaan arkaluontoisten asioiden salassa pitäminen. Uuden lääkkeen tarkoituksesta kerrotaan hyvin, mutta potilaiden kokemusten mukaan lääkkeen sivuvaikutuksista kertomista tulee lisätä avohoidon toiminnoissa. Lääkityksen haittavaikutusten lisäksi potilaiden kokemus ohjeistuksesta voinnin tarkkailemiseen sai huonoimmat arvioinnit. Jatkotutkimusaiheena tuleekin pohtia, miten taata potilaalle riittävä tiedonsaanti.