Teoriatietoni ja taitoni kehittyminen : portfolio-opinnäytetyö
Kivijärvi, Paavo (2025)
Kivijärvi, Paavo
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503073849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503073849
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai ideansa kirjoittajan haasteista teoreettisessa työskentelyssä. Teoreettinen työskentely on kuitenkin helpottunut opintojen aikana. Tämä johtuu henkilökohtaisesta ammatillisesta kehittymisestä. Opinnäytetyön tarkoitus oli koota yhteen portfoliomallinen valikoima oppimistehtävistä, joiksi valikoitui opintojen aikana tehdyt harjoitteluraportit. Tarkoitus oli tarkastella ja arvioida niistä esiin tulevaa teoreettista reflektiota sekä nostaa esiin siinä olevia puutteita. Tavoite oli näin tehdä näkyväksi ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehittymistä. Lisäksi tavoitteena oli toiminnan ymmärtämisen kehittyminen sekä oppimisen ja identiteetin kehittyminen.
Opinnäytetyö on toteutettu portfoliotyylisenä kokoelmana harjoitteluraporteista. Työssä käydään ensin läpi käsitteet ja teemat ammatillinen kasvu, reflektiivisyys ja portfolio sekä niiden alakäsitteet. Sen jälkeen on pohdittu portfolio-opinnäytteen luotettavuutta lähteisiin pohjaten. Seuraavaksi käydään läpi harjoitteluraportit sekä miten niitä voisi kehittää kirjoittajan kehittyneen teoreettisen ymmärryksen valossa.
Yhteenvetona on todettu, että puutteita on ollut oppimistavoitteiden tarkastelussa sekä teorian kytkemisessä omaan tekemiseen sekä omiin havaintoihin. Tarkasteltujen harjoitteluraporttien välillä on havaittavissa vain hyvin vähän kehittymistä teoreettisessa viitekehyksessä, mutta portfoliomallisen opinnäytetyön on havaittu kehittävän ammatillisuutta kyseisellä ammatillisen osaamisen osa-alueella. Näin ollen kirjoittaja on kokenut päässeensä opinnäytetyölleen asettamaansa tavoitteeseen. Seuraavaksi kyseisiä raportteja voisi tarkastella itsereflektiotaidon tai eettisen taidon näkökulmista.
Opinnäytetyö on toteutettu portfoliotyylisenä kokoelmana harjoitteluraporteista. Työssä käydään ensin läpi käsitteet ja teemat ammatillinen kasvu, reflektiivisyys ja portfolio sekä niiden alakäsitteet. Sen jälkeen on pohdittu portfolio-opinnäytteen luotettavuutta lähteisiin pohjaten. Seuraavaksi käydään läpi harjoitteluraportit sekä miten niitä voisi kehittää kirjoittajan kehittyneen teoreettisen ymmärryksen valossa.
Yhteenvetona on todettu, että puutteita on ollut oppimistavoitteiden tarkastelussa sekä teorian kytkemisessä omaan tekemiseen sekä omiin havaintoihin. Tarkasteltujen harjoitteluraporttien välillä on havaittavissa vain hyvin vähän kehittymistä teoreettisessa viitekehyksessä, mutta portfoliomallisen opinnäytetyön on havaittu kehittävän ammatillisuutta kyseisellä ammatillisen osaamisen osa-alueella. Näin ollen kirjoittaja on kokenut päässeensä opinnäytetyölleen asettamaansa tavoitteeseen. Seuraavaksi kyseisiä raportteja voisi tarkastella itsereflektiotaidon tai eettisen taidon näkökulmista.