Videopelin visuaalisen ilmeen suunnittelu : Konseptitaide pelin suunnittelu- ja esituotantovaiheessa
Tanhai, Jalda (2015)
Tanhai, Jalda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten videopelin visuaalinen ilme muodostuu pelin suunnittelu- ja esituotantovaiheessa 2D-näkökulmasta. Työssä perehdytään siihen, mitä konseptitaide on ja mitä se pitää sisällään.
Tutkimusosuudessa aihetta lähestytään tarkastelemalla ensin pelialan nykytilaa ja pelien tuotantoprosessia alan kirjoja ja artikkeleita lähteinä käyttäen. Konseptitaidetta käsittelevässä luvussa tietoa on saatu myös haastattelulla ja käytännön esimerkkejä analysoimalla. Työssä käydään läpi aiheen kannalta keskeisimmät käsitteet ja työvälineet sekä pohditaan konseptitaiteen tekemiseen liittyviä haasteita.
Toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan visuaalinen ilme omalle merenalaisen tasohyppelypelin konseptille. Suunnittelemisessa otetaan huomioon esituotantovaiheen tarpeet ja pidetään mielessä pelin toteutuskelpoisuus. Ilmeeseen kuuluu pelin logo, hahmo, viholliset ja ympäristö. Työprosessin kuvauksessa kerrotaan, kuinka konsepti hioutui ja millä keinoin työtä on lähdetty tekemään. Materiaalista tehdään konseptidokumentti, josta saa kokonaiskuvan visuaalisesta ilmeestä ja jonka avulla peliä voi lähteä jatkokehittämään muiden kanssa.
Tutkimusosuudessa aihetta lähestytään tarkastelemalla ensin pelialan nykytilaa ja pelien tuotantoprosessia alan kirjoja ja artikkeleita lähteinä käyttäen. Konseptitaidetta käsittelevässä luvussa tietoa on saatu myös haastattelulla ja käytännön esimerkkejä analysoimalla. Työssä käydään läpi aiheen kannalta keskeisimmät käsitteet ja työvälineet sekä pohditaan konseptitaiteen tekemiseen liittyviä haasteita.
Toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan visuaalinen ilme omalle merenalaisen tasohyppelypelin konseptille. Suunnittelemisessa otetaan huomioon esituotantovaiheen tarpeet ja pidetään mielessä pelin toteutuskelpoisuus. Ilmeeseen kuuluu pelin logo, hahmo, viholliset ja ympäristö. Työprosessin kuvauksessa kerrotaan, kuinka konsepti hioutui ja millä keinoin työtä on lähdetty tekemään. Materiaalista tehdään konseptidokumentti, josta saa kokonaiskuvan visuaalisesta ilmeestä ja jonka avulla peliä voi lähteä jatkokehittämään muiden kanssa.