Käyttäjäkokemuksen huomiointi automaatiosuunnittelussa
Kähönen, Päivikki (2025)
Kähönen, Päivikki
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503113993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503113993
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella käyttäjäkokemuksen huomioinnin hyötyjä automaatiosuunnittelussa. Vaikka automaatio kehittyy, ihmisen rooli työntekijänä koneiden ja laitteiden kanssa säilyy. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, mihin käyttäjäkokemuksen huomioimisella vaikutetaan ja miten käyttäjien mukaan ottaminen vaikuttavat työntekijän työhyvinvointiin. Lisäksi opinnäytetyössä on esitetty, miten yritys hyötyy käyttäjäkokemuksen huomioinnista. Opinnäytetyön esimerkit ovat todellisista tapahtumista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin automaatioprojektin ja -suunnittelun pääpiirteet sekä käytettävyyden ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun määrittelyt. Opinnäytetyössä käyttäjäkokemuksen huomioinnin hyötyinä esitellään työhön liittyviä ergonomisia asioita. Näitä ovat esimerkiksi työskentelytasojen korkeus ja työntekijöiden työasennot. Lisäksi tuodaan esiin työskentelypisteiden turvallisuuteen ja henkilöstön sitouttamista työnantajaan vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin käyttäjäkokemuksen huomioiminen vaikuttaa taloudellisesti yrityksen toimintaan. Varsinkin sairaspoissaolot ovat suuri kuluerä yrityksille. Niihin pystytään vaikuttamaan esimerkiksi työpisteiden ergonomiaan panostamalla. Lisäksi esitellään johtamisen sekä viestinnän toimintatapoja, joihin tulisi kiinnittää huomiota organisaatiossa, kun tuotantoa halutaan kehittää parempaan suuntaan.
Käyttäjäkokemuksen huomioimisessa yrityksen johdon tulee ymmärtää mitä käytettävyys tarkoittaa ja johdolla tulee sitoutua toteuttamaan sitä. Yrityksen tulee vaatia käytettävyyden huomioimista automaatiosuunnittelijoilta, joilla tulee olla osaamista laitteen toiminnasta sekä ammattitaitoa esimerkiksi työpisteen ergonomiasta. Käyttäjäkokemuksen huomiointi vaatii pääoma- ja henkilöstöresursseja, mutta voi säästää kustannuksia ja parantaa tehokkuutta. Käyttäjäkeskeisyys parantaa työntekijöiden työhyvinvointia, motivaatioita, viihtyvyyttä ja sitoutumista, mitkä puolestaan vaikuttavat positiivisesti yrityksen tulokseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin automaatioprojektin ja -suunnittelun pääpiirteet sekä käytettävyyden ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun määrittelyt. Opinnäytetyössä käyttäjäkokemuksen huomioinnin hyötyinä esitellään työhön liittyviä ergonomisia asioita. Näitä ovat esimerkiksi työskentelytasojen korkeus ja työntekijöiden työasennot. Lisäksi tuodaan esiin työskentelypisteiden turvallisuuteen ja henkilöstön sitouttamista työnantajaan vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin käyttäjäkokemuksen huomioiminen vaikuttaa taloudellisesti yrityksen toimintaan. Varsinkin sairaspoissaolot ovat suuri kuluerä yrityksille. Niihin pystytään vaikuttamaan esimerkiksi työpisteiden ergonomiaan panostamalla. Lisäksi esitellään johtamisen sekä viestinnän toimintatapoja, joihin tulisi kiinnittää huomiota organisaatiossa, kun tuotantoa halutaan kehittää parempaan suuntaan.
Käyttäjäkokemuksen huomioimisessa yrityksen johdon tulee ymmärtää mitä käytettävyys tarkoittaa ja johdolla tulee sitoutua toteuttamaan sitä. Yrityksen tulee vaatia käytettävyyden huomioimista automaatiosuunnittelijoilta, joilla tulee olla osaamista laitteen toiminnasta sekä ammattitaitoa esimerkiksi työpisteen ergonomiasta. Käyttäjäkokemuksen huomiointi vaatii pääoma- ja henkilöstöresursseja, mutta voi säästää kustannuksia ja parantaa tehokkuutta. Käyttäjäkeskeisyys parantaa työntekijöiden työhyvinvointia, motivaatioita, viihtyvyyttä ja sitoutumista, mitkä puolestaan vaikuttavat positiivisesti yrityksen tulokseen.