Ruoan noutoautomaattien mahdollisuudet suoramyynnissä
Niiranen, Janne (2025)
Niiranen, Janne
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134183
Tiivistelmä
Suoramyyntiä on harjoitettu pitkään ja myös sen kehittämisestä on puhuttu pitkään, mutta suoramyyntiä harjoittavien tuottajien osuus on ollut vain noin 3,5 prosenttia. Suoramyynti voisi auttaa parantamaan tuottajien ja jalostajien katetta, mutta sen haasteiksi on perinteisesti koettu ajankäyttö ja oma sijainti. Voisivatko ruoan noutoautomaatit helpottaa suoramyyntiä?
Ruoan noutoautomaatit ovat suoramyynnissä uusi asia, vaikka automaatit ovatkin tuttuja jo esimerkiksi postipakettien tai virvokkeiden ja makeisten ostamisen yhteydessä. Suomessa on jo käytössä ruoan noutoautomaatteja, mutta ne eivät ole yleistyneet ainakaan vielä. Ruoan noutoautomaattien mahdollisuuksien ja haasteiden lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin myös erilaisten toimintamallien eroja ja niiden toteutusmahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi kyselytutkimusta sekä haastatteluja. Kyselytutkimuksista toinen oli suunnattu tuottajille ja jalostajille. Vastauksia kerättiin sosiaalisen median ja uutiskirjeiden kautta 21.11.-20.12.2024 ja niitä saatiin 43. Toinen kysely oli suunnattu kuluttajille ja siihen kerättiin vastauksia Kuopion joulutorilla sekä sosiaalisessa mediassa 13.12.-23.12.2024 ja niitä saatiin 70. Haastateltavina olivat automaattien valmistajat, maahantuoja ja käyttäjät.
Kyselyiden perusteella suoramyynti ja noutoautomaatit kiinnostavat ja niitä oltaisiin valmiita kokeilemaan sopivan toimintamallin löytyessä. Hinnoittelu oli yksi suurimpia epävarmuuden kohteita. Kyselyn perusteella ruoan noutoautomaateista oltaisiin valmiita ostamaan kaikenlaisia tuotteita. Haastatteluiden ja selvitysten perusteella noutoautomaateista olisi teknisesti mahdollisesti myydä lähes kaikenlaisia tuotteita.
Opinnäytetyössä selvitettiin erilaisten toimintamallien kustannuksia sekä toteutusmahdollisuuksia. Rojalteihin perustuva malli ei vaikuta toteutuskelpoiselta, mutta tuottajan, jalostajan tai ravintolan omistama noutoautomaatti sopivalla sijainnilla voisi olla kannattava investointi. Myös lokeroiden vuokraamiseen perustuva malli näyttäytyi laskelmien perusteella potentiaalisena. Noutoautomaattien omistaja vuokraisi lokeroita hakien itselleen vakaata tuottoa, ja se motivoisi lokeroiden vuokraajia mahdollisimman aktiiviseen ja innovatiiviseen toimintaan. Lokeroiden vuokraaminen mahdollistaisi joustavuuden ja toiminnan kausittaisuuden tuottajille ja jalostajille.
Opinnäytetyön perusteella noutoautomaatit voisivat tarjota mahdollisuuksia tuottajille ja jalostajille suoramyynnin kehittämiseen, mikäli myytäviä tuotteita on riittävästi ja tasaisesti ympäri vuoden. Lokeroiden vuokraamisen perustuva malli kaipaisi lisäselvitystä, ja se voisi olla pilotoimisen arvoinen ajatus. Ruoan noutoautomaatit voivat tarjota uusia väyliä suoramyyntiin ja parhaimmillaan toimia alustana, jonka kautta suoramyyntituotteita voisi jatkossa löytää helposti ja keskitetysti.
Ruoan noutoautomaatit ovat suoramyynnissä uusi asia, vaikka automaatit ovatkin tuttuja jo esimerkiksi postipakettien tai virvokkeiden ja makeisten ostamisen yhteydessä. Suomessa on jo käytössä ruoan noutoautomaatteja, mutta ne eivät ole yleistyneet ainakaan vielä. Ruoan noutoautomaattien mahdollisuuksien ja haasteiden lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin myös erilaisten toimintamallien eroja ja niiden toteutusmahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi kyselytutkimusta sekä haastatteluja. Kyselytutkimuksista toinen oli suunnattu tuottajille ja jalostajille. Vastauksia kerättiin sosiaalisen median ja uutiskirjeiden kautta 21.11.-20.12.2024 ja niitä saatiin 43. Toinen kysely oli suunnattu kuluttajille ja siihen kerättiin vastauksia Kuopion joulutorilla sekä sosiaalisessa mediassa 13.12.-23.12.2024 ja niitä saatiin 70. Haastateltavina olivat automaattien valmistajat, maahantuoja ja käyttäjät.
Kyselyiden perusteella suoramyynti ja noutoautomaatit kiinnostavat ja niitä oltaisiin valmiita kokeilemaan sopivan toimintamallin löytyessä. Hinnoittelu oli yksi suurimpia epävarmuuden kohteita. Kyselyn perusteella ruoan noutoautomaateista oltaisiin valmiita ostamaan kaikenlaisia tuotteita. Haastatteluiden ja selvitysten perusteella noutoautomaateista olisi teknisesti mahdollisesti myydä lähes kaikenlaisia tuotteita.
Opinnäytetyössä selvitettiin erilaisten toimintamallien kustannuksia sekä toteutusmahdollisuuksia. Rojalteihin perustuva malli ei vaikuta toteutuskelpoiselta, mutta tuottajan, jalostajan tai ravintolan omistama noutoautomaatti sopivalla sijainnilla voisi olla kannattava investointi. Myös lokeroiden vuokraamiseen perustuva malli näyttäytyi laskelmien perusteella potentiaalisena. Noutoautomaattien omistaja vuokraisi lokeroita hakien itselleen vakaata tuottoa, ja se motivoisi lokeroiden vuokraajia mahdollisimman aktiiviseen ja innovatiiviseen toimintaan. Lokeroiden vuokraaminen mahdollistaisi joustavuuden ja toiminnan kausittaisuuden tuottajille ja jalostajille.
Opinnäytetyön perusteella noutoautomaatit voisivat tarjota mahdollisuuksia tuottajille ja jalostajille suoramyynnin kehittämiseen, mikäli myytäviä tuotteita on riittävästi ja tasaisesti ympäri vuoden. Lokeroiden vuokraamisen perustuva malli kaipaisi lisäselvitystä, ja se voisi olla pilotoimisen arvoinen ajatus. Ruoan noutoautomaatit voivat tarjota uusia väyliä suoramyyntiin ja parhaimmillaan toimia alustana, jonka kautta suoramyyntituotteita voisi jatkossa löytää helposti ja keskitetysti.