Mediaviestintä tapahtumatuotannon tukena – viestintäharjoittelijana Helsingin Messukeskuksessa
Moore, Milla (2025)
Moore, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503144297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503144297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on mediaviestintä osana Helsingin Messukeskuksen tapahtumia. Mediaviestinnän tavoitteena on saavuttaa ansaittua mediaa, mikä lisää tapahtumien houkuttelevuutta ja näkyvyyttä. Ansaitulla medialla tarkoitetaan yrityksen saamaa medianäkyvyyttä kolmannen osapuolen toimesta ilman maksettua mainontaa. Näkyvyyden kasvu luo mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvulle, tukien myynnin ja markkinoinnin toimia. Medianäkyvyys vahvistaa myös Messukeskus-brändin tunnettuutta ja auktoriteettia sekä mahdollistaa arvojen ja mission viestimisen. Tapahtumissa eri toimialat ovat vuorotellen mediahuomion keskipisteenä, ja mediakentän tunteminen sekä median tarpeiden ymmärtäminen ovat keskeisiä onnistuneen mediaviestinnän toteutumiseksi. Kaikki mediahuomio ei ole myönteistä, minkä vuoksi kriisi- ja poikkeustilanteissa on olennaista viestiä suunnitellusti mainehaittojen ehkäisemiseksi.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä toimenpiteillä Messukeskuksen viestinnässä pyritään saamaan tiedotusvälineet kiinnostumaan ja julkaisemaan organisaation kannalta tärkeitä aiheita tai näkemyksiä. Mediaviestinnän osalta työ käsitteli lehdistötiedotteita, mediapaketteja, mediasuhteiden rakentamista ja ylläpitoa, kriisi- ja poikkeustilaviestintää sekä tekoälyn hyödyntämistä mediaviestinnässä. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten Messukeskuksen viestintäyksikön ja harjoittelijoiden roolia ja tehtäviä voidaan kehittää sekä arvioitiin viestintätaitojen kehittymistä ja ammatillista kasvua harjoittelun aikana.
Opinnäytetyön pääpaino oli mediaviestinnässä, jolloin työstä rajautui pois ulkoisen ja sisäisen yritysviestinnän sekä sisällöntuotannon tehtävät. Työ käsitteli myös tekoäly- ja vastuullisuusosaamista, jotka kuuluvat viestinnän ammattilaisen tulevaisuuden taitoihin. Tietoperustankeskeisinä lähteinä toimivat Journalistin ohjeet, viestintäalan, ansaitun julkisuuden sekä tekoälyosaamisen kirjallisuuslähteet sekä STT viestintäpalveluiden julkaisut lehdistötiedotteiden ja mediasuhteiden osalta. Työn tietoperustaa täydensivät kansainvälinen toimittajakysely sekä alan viimeaikaiset katsaukset.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön suunnitelma- ja toteutusvaihe ajoittuivat vuoden 2024 syksylle ja raportointi vuoden 2025 alkuun.
Mediakentässä ja median kulutuksessa tapahtuvat muutokset korostavat viestinnän ja median yhteispelin merkitystä. Toimitusten resurssien vähentyessä media nojaa entistä enemmän helposti hyödynnettäviin ja laadukkaisiin tiedonlähteisiin. Viestinnän ammattilaiselta vaaditaan muutosvalmiutta, sillä tekoälyn kehitys, viestintäkanavien monikanavaistuminen sekä vastuullisuusvaatimukset edellyttävät jatkuvaa kouluttautumista. Opinnäytetyöstä saatua tietoperustaa ja kehitysideoita voidaan hyödyntää Messukeskuksen viestinnän toimintatapojen ja harjoittelijaprosessin jatkokehittämisessä.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä toimenpiteillä Messukeskuksen viestinnässä pyritään saamaan tiedotusvälineet kiinnostumaan ja julkaisemaan organisaation kannalta tärkeitä aiheita tai näkemyksiä. Mediaviestinnän osalta työ käsitteli lehdistötiedotteita, mediapaketteja, mediasuhteiden rakentamista ja ylläpitoa, kriisi- ja poikkeustilaviestintää sekä tekoälyn hyödyntämistä mediaviestinnässä. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten Messukeskuksen viestintäyksikön ja harjoittelijoiden roolia ja tehtäviä voidaan kehittää sekä arvioitiin viestintätaitojen kehittymistä ja ammatillista kasvua harjoittelun aikana.
Opinnäytetyön pääpaino oli mediaviestinnässä, jolloin työstä rajautui pois ulkoisen ja sisäisen yritysviestinnän sekä sisällöntuotannon tehtävät. Työ käsitteli myös tekoäly- ja vastuullisuusosaamista, jotka kuuluvat viestinnän ammattilaisen tulevaisuuden taitoihin. Tietoperustankeskeisinä lähteinä toimivat Journalistin ohjeet, viestintäalan, ansaitun julkisuuden sekä tekoälyosaamisen kirjallisuuslähteet sekä STT viestintäpalveluiden julkaisut lehdistötiedotteiden ja mediasuhteiden osalta. Työn tietoperustaa täydensivät kansainvälinen toimittajakysely sekä alan viimeaikaiset katsaukset.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön suunnitelma- ja toteutusvaihe ajoittuivat vuoden 2024 syksylle ja raportointi vuoden 2025 alkuun.
Mediakentässä ja median kulutuksessa tapahtuvat muutokset korostavat viestinnän ja median yhteispelin merkitystä. Toimitusten resurssien vähentyessä media nojaa entistä enemmän helposti hyödynnettäviin ja laadukkaisiin tiedonlähteisiin. Viestinnän ammattilaiselta vaaditaan muutosvalmiutta, sillä tekoälyn kehitys, viestintäkanavien monikanavaistuminen sekä vastuullisuusvaatimukset edellyttävät jatkuvaa kouluttautumista. Opinnäytetyöstä saatua tietoperustaa ja kehitysideoita voidaan hyödyntää Messukeskuksen viestinnän toimintatapojen ja harjoittelijaprosessin jatkokehittämisessä.