HCM-ohjelmistokokonaisuuden markkinakartoitus, Case: Saarni Cloud Oy
Kangas, Veera (2025)
Kangas, Veera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194574
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Saarni Cloudille, joka kehittää HCM-ohjelmistokokonaisuutta henkilöstöhallinnon tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää potentiaalisten asiakkaiden tarpeita, nykyisten HR-järjestelmien maturiteettia sekä integraatioiden sujuvuutta, jotta Saarni Cloud voi kehittää ohjelmistokokonaisuuttaan vastaamaan paremmin markkinoiden odotuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääluvusta: HCM-ohjelmistokokonaisuus, asiakaskokemus ja palvelukehitys. Nämä luvut tukevat tutkimuksen pääteemaa, joka on henkilöstöhallinnan järjestelmien kokonaisvaltainen kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kahta eri tutkimusmenetelmää: kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin sähköisenä kyselynä HR-johtajille ja -asiantuntijoille yhteistyössä Innolinkin kanssa. Kvalitatiivinen osuus koostui kahdeksasta syvähaastattelusta, jotka toteutettiin Saarni Cloudin asiakkaille, HR-päättäjille.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantaja sai konkreettisia kehitysehdotuksia HCM-ohjelmistokokonaisuuden kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella HR-järjestelmien kehittämisen keskeiset suuntaviivat liittyvät parempiin integraatioihin, automaatioon, käyttäjäystävällisyyteen ja analytiikan hyödyntämiseen. Yritykset kaipaavat yhtä keskitettyä järjestelmää, joka helpottaisi hallintaa ja tehostaisi prosesseja, mutta samalla olisi joustava ja muokattavissa organisaation tarpeiden mukaisesti. Erityisesti osaamisen kehittäminen ja johtaminen, suorituksen johtaminen sekä perehdytys ovat palveluita, joille on suurin tarve.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääluvusta: HCM-ohjelmistokokonaisuus, asiakaskokemus ja palvelukehitys. Nämä luvut tukevat tutkimuksen pääteemaa, joka on henkilöstöhallinnan järjestelmien kokonaisvaltainen kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kahta eri tutkimusmenetelmää: kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin sähköisenä kyselynä HR-johtajille ja -asiantuntijoille yhteistyössä Innolinkin kanssa. Kvalitatiivinen osuus koostui kahdeksasta syvähaastattelusta, jotka toteutettiin Saarni Cloudin asiakkaille, HR-päättäjille.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantaja sai konkreettisia kehitysehdotuksia HCM-ohjelmistokokonaisuuden kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella HR-järjestelmien kehittämisen keskeiset suuntaviivat liittyvät parempiin integraatioihin, automaatioon, käyttäjäystävällisyyteen ja analytiikan hyödyntämiseen. Yritykset kaipaavat yhtä keskitettyä järjestelmää, joka helpottaisi hallintaa ja tehostaisi prosesseja, mutta samalla olisi joustava ja muokattavissa organisaation tarpeiden mukaisesti. Erityisesti osaamisen kehittäminen ja johtaminen, suorituksen johtaminen sekä perehdytys ovat palveluita, joille on suurin tarve.