IT-koulutusmallin suunnittelu asiantuntijaorganisaatiolle
Kytölahti, Taneli (2025)
Kytölahti, Taneli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194591
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin IT-koulutusmalli asiantuntijaorganisaatiolle. Koulutusmallin kehittämisessä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimenetelmää sekä käyttäjäkeskeistä muotoilua. Mallin laatimista varten suoritettiin kyselytutkimus organisaation työntekijöille, joiden vastauksilla kartoitettiin tärkeimpiä koulutuksen tarpeessa olevia ohjelmia ja käytäntöjä. Kysely sisälsi sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia kysymyksiä. Se lähetettiin kaikille organisaation työntekijöille sähköpostilla.
Kyselyn vastauksista selvisi, että työntekijöillä oli paljon mielipiteitä ja ehdotuksia sekä erilaisten sovellusten koulutuksien että myös nykyisten koulutuskäytäntöjen parantamiseksi. Nämä auttoivat koulutusmallin laatimisessa.
Kyselyn lisäksi haastateltiin organisaation tietohallintopäällikköä. Haastatteluaineiston pohjalta muotoiltiin prosessikaavio, jossa kuvataan organisaation koulutusprosessia sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä kuin myös nykyisten työntekijöiden jatkokouluttamisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi koulutusmalli, jota toimeksiantaja voi hyödyntää koulutus- ja perehdytyssuunnitelmaa laatiessaan. Sitä voidaan myös käyttää ja jatkojalostaa muidenkin organisaatioiden tarpeisiin soveltuvaksi.
Kyselyn vastauksista selvisi, että työntekijöillä oli paljon mielipiteitä ja ehdotuksia sekä erilaisten sovellusten koulutuksien että myös nykyisten koulutuskäytäntöjen parantamiseksi. Nämä auttoivat koulutusmallin laatimisessa.
Kyselyn lisäksi haastateltiin organisaation tietohallintopäällikköä. Haastatteluaineiston pohjalta muotoiltiin prosessikaavio, jossa kuvataan organisaation koulutusprosessia sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä kuin myös nykyisten työntekijöiden jatkokouluttamisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi koulutusmalli, jota toimeksiantaja voi hyödyntää koulutus- ja perehdytyssuunnitelmaa laatiessaan. Sitä voidaan myös käyttää ja jatkojalostaa muidenkin organisaatioiden tarpeisiin soveltuvaksi.