Tyypin 2 diabetespotilaiden kokemuksia hoidonohjauksesta
Sandell, Elina (2025)
Sandell, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204609
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tyypin 2 diabetesta sairastavien kokemuksia hoidonohjauksesta diabeteshoitajan vastaanotolla. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä hoitohenkilökunnan tietoisuutta siitä, mistä sairauteensa liittyvistä asioista tyypin 2 diabetespotilaat saavat riittävästi tietoa ja tukea sekä mistä asioista he toivoisivat saavansa enemmän tietoa ja tukea. Lisäksi oli tavoitteena selvittää, miten asiakaslähtöisyys toteutuu sekä miten ikä, sukupuoli ja sairastamisaika ovat yhteydessä hoidonohjaukseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti keskeisiä asioita tyypin 2 diabeteksen hoidon tavoitteista ja hoidonohjauksesta sekä sen eri osa-alueista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon sisältyi kaksi laadullista kysymystä. Tutkimusaineisto kerättiin viidessä Pohjanmaan diabetesyksikön toimipisteessä loka-marraskuussa 2023. Kyselyyn vastanneita oli 51.
Yli 90 % vastanneista koki, että asiakaslähtöisyys toteutuu heidän kohdallaan. Sukupuoli, ikä tai se miten kauan on sairastanut tyypin 2 diabetesta ei ollut yhteydessä siihen miten tyytyväisiä he olivat asiakaslähtöisyyteen. Aihealueet, joissa koettiin eniten tiedon ja tuen tarvetta, olivat mieliala ja jaksaminen, uni, suun terveys, ruokailutottumukset sekä perustieto diabeteksesta. Iällä ja sillä tarvitseeko enemmän tietoa ja tukea ei ollut yhteyttä. Sillä kuinka kauan on sairastanut tyypin 2 diabetesta ja tarvitseeko enemmän tietoa ja tukea oli jonkin verran lineaarista yhteyttä. Naisia, jotka kokevat tarvitsevansa enemmän tietoa ja tukea oli enemmän kuin miehiä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti keskeisiä asioita tyypin 2 diabeteksen hoidon tavoitteista ja hoidonohjauksesta sekä sen eri osa-alueista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon sisältyi kaksi laadullista kysymystä. Tutkimusaineisto kerättiin viidessä Pohjanmaan diabetesyksikön toimipisteessä loka-marraskuussa 2023. Kyselyyn vastanneita oli 51.
Yli 90 % vastanneista koki, että asiakaslähtöisyys toteutuu heidän kohdallaan. Sukupuoli, ikä tai se miten kauan on sairastanut tyypin 2 diabetesta ei ollut yhteydessä siihen miten tyytyväisiä he olivat asiakaslähtöisyyteen. Aihealueet, joissa koettiin eniten tiedon ja tuen tarvetta, olivat mieliala ja jaksaminen, uni, suun terveys, ruokailutottumukset sekä perustieto diabeteksesta. Iällä ja sillä tarvitseeko enemmän tietoa ja tukea ei ollut yhteyttä. Sillä kuinka kauan on sairastanut tyypin 2 diabetesta ja tarvitseeko enemmän tietoa ja tukea oli jonkin verran lineaarista yhteyttä. Naisia, jotka kokevat tarvitsevansa enemmän tietoa ja tukea oli enemmän kuin miehiä.