Hiphop-tanssin opetus ja kasvatus vaatii kulttuuristen ja teknisten taitojen yhdistämistä: mihin hiphop-tanssin opettajakoulutusta tarvitaan?
Kumpulainen, Katri (2025)
Kumpulainen, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214697
Tiivistelmä
Hiphop-tanssin opetusta tarjotaan lähes kaikissa suomalaisissa tanssikouluissa. Opettajat toimivat kasvatuksen ja pedagogiikan ammattilaisina moninaisilla taustoilla. Hiphop-opetuksen pedagogiseen pätevyyteen, uskottavuuteen ja aitouteen vaikuttavat monet tekijät. Hiphop-tanssin didaktiikka ja kriittinen pedagogiikka ovat isoja kokonaisuuksia hallita. Vaikeiden aihe- ja teemakokonaisuuksien kohdalla opettajat turvautuvat piilo-opetukseen eli ujuttamiseen. Kulttuuria on itsessään vaikeaa opettaa ja siirtää homogeeniselle oppilaskunnalle.
Hiphop-tanssin opetuksen pedagogiikan kehittäminen on ollut viime vuosina hiphop- ja katutanssiyhteisön omalla vastuulla. Yhteisö on itse noussut tarjoamaan opettajilleen koulutusta kulttuurista, historiasta, tanssista ja kasvatuksesta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda kokonaiskatsaus tanssikouluissa tapahtuvasta opetuksesta. Tutkimusanalyysi kartoittaa opettajien suhdetta alluusioon eli kykyyn ymmärtää kollektiivisesti ja kulttuurisesti välittyviä viittaussuhteita hiphop-tanssissa ja laajemmin hiphop-kulttuurissa;
Opinnäytetyössä on hyödynnetty teemahaastattelua ja sisällön analyysia. Tutkimuksen kohderyhmä on tanssikoulujen hiphop-tanssin opettajat. Tarkoituksena oli ymmärtää tekijöitä, jotka tukevat opettajien kulttuurisensitiivistä kasvatusta tanssisalissa. Tanssitunnilla tapahtuvasta kulttuurikasvatuksesta pyrittiin saamaan kattava kuva, joka tukisi myöhemmin katuntassikenttää ja antaisi työkaluja pedagogisen työn parantamiselle.
Opinnäytetyö koostuu hiphop-kulttuurin, tanssin, didaktiikan ja pedagogiikka teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista. Opinnäytetyö päättyy pohdintaan, jossa tarkastelen tuloksia kasvatustieteiden avulla ja ehdotan tulevaisuuden kehitystyölle suuntaa.
Hiphop-tanssin opetuksen pedagogiikan kehittäminen on ollut viime vuosina hiphop- ja katutanssiyhteisön omalla vastuulla. Yhteisö on itse noussut tarjoamaan opettajilleen koulutusta kulttuurista, historiasta, tanssista ja kasvatuksesta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda kokonaiskatsaus tanssikouluissa tapahtuvasta opetuksesta. Tutkimusanalyysi kartoittaa opettajien suhdetta alluusioon eli kykyyn ymmärtää kollektiivisesti ja kulttuurisesti välittyviä viittaussuhteita hiphop-tanssissa ja laajemmin hiphop-kulttuurissa;
Opinnäytetyössä on hyödynnetty teemahaastattelua ja sisällön analyysia. Tutkimuksen kohderyhmä on tanssikoulujen hiphop-tanssin opettajat. Tarkoituksena oli ymmärtää tekijöitä, jotka tukevat opettajien kulttuurisensitiivistä kasvatusta tanssisalissa. Tanssitunnilla tapahtuvasta kulttuurikasvatuksesta pyrittiin saamaan kattava kuva, joka tukisi myöhemmin katuntassikenttää ja antaisi työkaluja pedagogisen työn parantamiselle.
Opinnäytetyö koostuu hiphop-kulttuurin, tanssin, didaktiikan ja pedagogiikka teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista. Opinnäytetyö päättyy pohdintaan, jossa tarkastelen tuloksia kasvatustieteiden avulla ja ehdotan tulevaisuuden kehitystyölle suuntaa.