Haussa täydellisen Tiktok-uutisen resepti : tarkastelussa Yleisradio Oy:n Yleuutiset-tilin Tiktok-videot
Salmela, Reetta (2025)
Salmela, Reetta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214733
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin suomalaisia uutisellisia Tiktok-videoita. Aineistona käytin Yleisradio Oy:n Yleuutiset -Tiktoktilin julkaisuja vuoden 2024 kesäkuun alusta
syyskuun loppuun. Videoita aineistossa on yhteensä 126.
Tutkin videoita määrällisesti ja laadullisesti. Määrällisellä tarkastelulla määritin
valitsemaltani aikaväliltä jokaiselta kuukaudelta viisi eniten ja viisi vähiten näyttökertoja kerännyttä videota. Näitä 40 videota tarkastelin laadullisesti Mats Ekströmin median moodit -tutkimusmenetelmällä. Moodeja ovat informaatio-, attraktio-
ja tarinallisuusmoodit.
Selvitykseni mukaan kotimaiset aiheet pärjäävät Tiktokissa hyvin, kun taas ulkomaiset ja politiikka-aiheiset videot keräävät keskivertoa vähemmän katselukertoja. Videoiden tulisi menestyäkseen sisältää myös vähintään kaksi moodia. Yleisen menestyksen kannalta tiheä julkaisutahti on tärkeä.
Tulevia tutkimuksia tehtäessä olisi mielenkiintoista keskittyä enemmän kaupallisten ja ei-kaupallisten medioiden julkaisemien sisältöjen eroihin ja erilaisten alustojen vaikutuksiin. Julkaiseeko jokin kaupallinen media vähemmän politiikkaan
liittyviä lyhytvideoita kuin Yle? Entä saavatko eri aiheet enemmän huomiota esimerkiksi Instagramissa kuin Tiktokissa? Myös kansainvälistä näkökulmaa olisi
mielenkiintoista tutkia.
syyskuun loppuun. Videoita aineistossa on yhteensä 126.
Tutkin videoita määrällisesti ja laadullisesti. Määrällisellä tarkastelulla määritin
valitsemaltani aikaväliltä jokaiselta kuukaudelta viisi eniten ja viisi vähiten näyttökertoja kerännyttä videota. Näitä 40 videota tarkastelin laadullisesti Mats Ekströmin median moodit -tutkimusmenetelmällä. Moodeja ovat informaatio-, attraktio-
ja tarinallisuusmoodit.
Selvitykseni mukaan kotimaiset aiheet pärjäävät Tiktokissa hyvin, kun taas ulkomaiset ja politiikka-aiheiset videot keräävät keskivertoa vähemmän katselukertoja. Videoiden tulisi menestyäkseen sisältää myös vähintään kaksi moodia. Yleisen menestyksen kannalta tiheä julkaisutahti on tärkeä.
Tulevia tutkimuksia tehtäessä olisi mielenkiintoista keskittyä enemmän kaupallisten ja ei-kaupallisten medioiden julkaisemien sisältöjen eroihin ja erilaisten alustojen vaikutuksiin. Julkaiseeko jokin kaupallinen media vähemmän politiikkaan
liittyviä lyhytvideoita kuin Yle? Entä saavatko eri aiheet enemmän huomiota esimerkiksi Instagramissa kuin Tiktokissa? Myös kansainvälistä näkökulmaa olisi
mielenkiintoista tutkia.