Sosiaalisessa mediassa tapahtuva videopelialan vaikuttajamarkkinointi
Ruotsalainen, Sofia (2025)
Ruotsalainen, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää missä sosiaalisen median kanavassa selvitykseen valitut videopelialan vaikuttajat saavat eniten näkyvyyttä. Työssä selvitettiin millaista sisältöä videopelialalla toimivat vaikuttajat tuottavat ja onko niissä eroa. Työssä pyrittiin myös selvittämään, onko videopelivaikuttajan eri sosiaalisen median kanaviin tuotetuissa sisällöissä eroa.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen työ ja siinä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Aineiston keräämisen menetelmänä käytettiin netnografista menetelmää, jonka avulla tutkitaan verkkoyhteisöjä ja niiden toimintaa. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin videopelialaa, sosiaalisen median kanavia ja vaikuttajamarkkinointia. Työn tavoitteena on saada tietää videopelialalla toimivista vaikuttajista ja eri sosiaalisen median kanavista, jotta videopeliyritysten vaikuttajamarkkinointia toteutetaan sopivassa kanavassa ja sopivan vaikuttajan kanssa.
Työn selvityksen perusteella saatiin esimerkkejä videopelialalla toimivista vaikuttajista ja missä sosiaalisen median kanavissa seurantaan valitut videopelivaikuttajat saivat eniten näkyvyyttä. Videopelialan vaikuttajia on paljon erilaisia, mutta julkaisujen sisällöissä on paljon samoja piirteitä. Vaikuttajien eri sosiaalisen median kanavien julkaisuissa oli eroja. Nopeasti laajeneva lyhytmuotoisen videon sovellus TikTok tavoittaa laajan kohderyhmän vaikuttajan seuraajamäärästä riippumatta.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen työ ja siinä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Aineiston keräämisen menetelmänä käytettiin netnografista menetelmää, jonka avulla tutkitaan verkkoyhteisöjä ja niiden toimintaa. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin videopelialaa, sosiaalisen median kanavia ja vaikuttajamarkkinointia. Työn tavoitteena on saada tietää videopelialalla toimivista vaikuttajista ja eri sosiaalisen median kanavista, jotta videopeliyritysten vaikuttajamarkkinointia toteutetaan sopivassa kanavassa ja sopivan vaikuttajan kanssa.
Työn selvityksen perusteella saatiin esimerkkejä videopelialalla toimivista vaikuttajista ja missä sosiaalisen median kanavissa seurantaan valitut videopelivaikuttajat saivat eniten näkyvyyttä. Videopelialan vaikuttajia on paljon erilaisia, mutta julkaisujen sisällöissä on paljon samoja piirteitä. Vaikuttajien eri sosiaalisen median kanavien julkaisuissa oli eroja. Nopeasti laajeneva lyhytmuotoisen videon sovellus TikTok tavoittaa laajan kohderyhmän vaikuttajan seuraajamäärästä riippumatta.