Aito ja alkuperäinen Jouluradio : Jouluradion kuuntelijatutkimus
Aimola, Olli (2015)
Aimola, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kuuntelijatutkimus Toivontuottajien Jouluradiolle. Jouluradio on pääkaupunkiseudun seurakuntien yhteisen mediatoimituksen Toivontuottajien tuottama FM- ja internetradiokanava, jossa soitetaan ensimmäisestä adventista loppiaiseen tauotta joulumusiikkia. Jouluradio on osavaltakunnallinen kausiradiokanava ja vuonna 2013 se kuului 15 analogisella FM-taajuudella ja 27 kaapelitaajuudella sekä globaalisti internetissä. Jouluradio kuuluu perinteisesti ensimmäisestä adventista loppiaiseen asti ja se on Suomen kuunnelluin kausiradiokanava.
Jouluradion kuuntelijatutkimuksessa on tarkoitus selvittää, minkä takia ihmiset kuuntelevat Jouluradiota. Mistä Jouluradion kuuntelijat kanavassa pitävät? Mitä he haluaisivat lisätä, muuttaa, kehittää tai poistaa? Jouluradiota on aiemmin tutkittu hyvin vähän. Numeerista tietoa on paljon saatavilla, mutta sisältöön painottuvia kuuntelijatutkimuksia ei ole juurikaan tehty. Opinnäytetyön tekijä on työskennellyt Jouluradiossa musiikkipäällikkönä vuosina 2013–2014.
Tutkimusmenetelmänä työssä on laadullinen kyselytutkimus. Tutkimusstrategiana on ta-paustutkimus. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä kesällä 2014. Internetkyselyyn vastasi 1116 henkilöä. Tutkimuksessa nousi selvästi esille se, että Jouluradion kuuntelijat kokevat kanavan heille erittäin tärkeäksi. Jouluradiota kuvailtiin vastauksissa joulunajan pelastajaksi ja osaksi suomalaista jouluperinnettä.
Opinnäytetyön lopussa kerrotaan johtopäätökset ja pohditaan Jouluradion tulevaisuutta. Kuuntelijoiden mielestä Jouluradion tärkein piirre on sen pääasiallinen sisältö eli musiikki. Tulevaisuuden radiokentällä kilpailu tulee kovenemaan etenkin internet- ja mobiilikuuntelun saralla ja tutkimuksen mukaan Jouluradio on vahvasti tässä kehityksessä mukana.
Jouluradion kuuntelijatutkimuksessa on tarkoitus selvittää, minkä takia ihmiset kuuntelevat Jouluradiota. Mistä Jouluradion kuuntelijat kanavassa pitävät? Mitä he haluaisivat lisätä, muuttaa, kehittää tai poistaa? Jouluradiota on aiemmin tutkittu hyvin vähän. Numeerista tietoa on paljon saatavilla, mutta sisältöön painottuvia kuuntelijatutkimuksia ei ole juurikaan tehty. Opinnäytetyön tekijä on työskennellyt Jouluradiossa musiikkipäällikkönä vuosina 2013–2014.
Tutkimusmenetelmänä työssä on laadullinen kyselytutkimus. Tutkimusstrategiana on ta-paustutkimus. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä kesällä 2014. Internetkyselyyn vastasi 1116 henkilöä. Tutkimuksessa nousi selvästi esille se, että Jouluradion kuuntelijat kokevat kanavan heille erittäin tärkeäksi. Jouluradiota kuvailtiin vastauksissa joulunajan pelastajaksi ja osaksi suomalaista jouluperinnettä.
Opinnäytetyön lopussa kerrotaan johtopäätökset ja pohditaan Jouluradion tulevaisuutta. Kuuntelijoiden mielestä Jouluradion tärkein piirre on sen pääasiallinen sisältö eli musiikki. Tulevaisuuden radiokentällä kilpailu tulee kovenemaan etenkin internet- ja mobiilikuuntelun saralla ja tutkimuksen mukaan Jouluradio on vahvasti tässä kehityksessä mukana.