Muotialan startup-yrityksen rahoitusstrategiat
Kettunen, Eemil (2025)
Kettunen, Eemil
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on muotialan startup-yrityksen rahoitusstrategiat, jota tutkitaan syvemmin innovaatioiden ja niiden merkityksestä yrityksen menestyksen ja kilpailukyvyn kannalta. Tavoitteena on tuottaa yhteenveto erilaisista rahoitusvaihtoehdoista ja -strategioista, joita aloittelevat muotialan startup-yritykset voivat mahdollisesti hyödyntää.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu Joseph Schumpeterin innovaatioteorian ympärille, joka korostaa innovaatioiden merkitystä talouden kehityksessä ja yrityksen kilpailussa pärjäämisen näkökulmasta. Haastavassa markkinaympäristössä innovaatiot, kuten uudet materiaalit ja tuotesuunnittelu ovat suuressa osassa yrityksen kilpailukyvyn kannalta. Innovaatioteoria auttaa ymmärtämään miten muotialalla yritykset voivat menestyä ja kasvattaa itselleen kilpailuetua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kahta muotialan startup-yrityksen perustajaa ja heidän valitsemiaan rahoitusstrategioitaan. Haastatteluiden avulla yritettiin selvittää millaisia haasteita yrittäjät ovat kohdanneet rahoituksen saannin suhteen ja miten nämä haasteet on ratkaistu. Haastattelutulokset osoittivat, että innovaatiot ja yrityksen tulevaisuuden visio ovat ratkaisevia tekijöitä rahoituksen saannin kannalta.
Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset osoittivat, että muotialan startup-yritysten on tärkeää suunnata toimintaa kestävän kehityksen mukaisesti innovaatioiden kautta, koska tämä on keskeisimpiä asioita mitä rahoittajat ja kuluttajat vaativat tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimus tarjoaa käytännön tasolla suosituksia mahdollisista rahoituskanavista ja -strategioista, joita aloittelevat alan yritykset voivat peilata toimintaansa. Tutkimus tarjoaa myös ymmärrystä rahoituksen merkityksestä kestävän liiketoiminnan pohjana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu Joseph Schumpeterin innovaatioteorian ympärille, joka korostaa innovaatioiden merkitystä talouden kehityksessä ja yrityksen kilpailussa pärjäämisen näkökulmasta. Haastavassa markkinaympäristössä innovaatiot, kuten uudet materiaalit ja tuotesuunnittelu ovat suuressa osassa yrityksen kilpailukyvyn kannalta. Innovaatioteoria auttaa ymmärtämään miten muotialalla yritykset voivat menestyä ja kasvattaa itselleen kilpailuetua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kahta muotialan startup-yrityksen perustajaa ja heidän valitsemiaan rahoitusstrategioitaan. Haastatteluiden avulla yritettiin selvittää millaisia haasteita yrittäjät ovat kohdanneet rahoituksen saannin suhteen ja miten nämä haasteet on ratkaistu. Haastattelutulokset osoittivat, että innovaatiot ja yrityksen tulevaisuuden visio ovat ratkaisevia tekijöitä rahoituksen saannin kannalta.
Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset osoittivat, että muotialan startup-yritysten on tärkeää suunnata toimintaa kestävän kehityksen mukaisesti innovaatioiden kautta, koska tämä on keskeisimpiä asioita mitä rahoittajat ja kuluttajat vaativat tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimus tarjoaa käytännön tasolla suosituksia mahdollisista rahoituskanavista ja -strategioista, joita aloittelevat alan yritykset voivat peilata toimintaansa. Tutkimus tarjoaa myös ymmärrystä rahoituksen merkityksestä kestävän liiketoiminnan pohjana.
