Uuden ohjelmiston lanseeraus Suomessa
Lindholm, Joonatan (2025)
Lindholm, Joonatan
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234808
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena yrityksessä, jossa olen työsuhteessa. Toimeksiantajayritys oli lanseeraamassa uutta ohjelmistoa asiakkailleen. Tavoitteena oli lanseerata uusi ohjelmisto onnistuneesti käyttämällä markkinoinnin eri muotoja hyödyksi. Eniten hankkeen aikana käytettiin sähköpostimarkkinointia. Lanseerauksen ohessa tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettavuutta. Kokonaisuudessaan opinnäytetyössä käsitellään B2B-markkinointia ja tuotteen lanseerausprosessia.
Opinnäytetyön kehittämishanke käynnistyi joulukuussa 2023 lanseerausprosessin suunnittelulla. Suunnitteluvaiheeseen sisältyi erilaisia palavereita, osallistuminen seminaariin, markkinointimateriaalin luomista ja tutustumista ohjelmistoon liittyvään aiheeseen. Ohjelmisto lanseerattiin keväällä 2024. Kehittämishankkeeseen osallistui minun lisäksi kolme yrityksen johtoon kuuluvaa työntekijää.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin yritykselle sähköpostimarkkinointikampanja ja erilaista markkinointimateriaalia, jota yritys voi hyödyntää markkinointiin. Lisäksi yrityksessä saatiin uutta kokemusta markkinoinnista, sillä sitä ei ole aikaisemmin juurikaan käytetty.
B2B-ohjelmistoja tuottavalla alalla, etenkin pienissä, yrityksissä markkinointi ja tuotteen myyminen voi olla haastavaa. Uuden tuotteen lanseeraaminen voi lisätä yrityksen tunnettavuutta markkinoilla sekä saavuttaa uutta kassavirtaa.
Opinnäytetyön kehittämishanke käynnistyi joulukuussa 2023 lanseerausprosessin suunnittelulla. Suunnitteluvaiheeseen sisältyi erilaisia palavereita, osallistuminen seminaariin, markkinointimateriaalin luomista ja tutustumista ohjelmistoon liittyvään aiheeseen. Ohjelmisto lanseerattiin keväällä 2024. Kehittämishankkeeseen osallistui minun lisäksi kolme yrityksen johtoon kuuluvaa työntekijää.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin yritykselle sähköpostimarkkinointikampanja ja erilaista markkinointimateriaalia, jota yritys voi hyödyntää markkinointiin. Lisäksi yrityksessä saatiin uutta kokemusta markkinoinnista, sillä sitä ei ole aikaisemmin juurikaan käytetty.
B2B-ohjelmistoja tuottavalla alalla, etenkin pienissä, yrityksissä markkinointi ja tuotteen myyminen voi olla haastavaa. Uuden tuotteen lanseeraaminen voi lisätä yrityksen tunnettavuutta markkinoilla sekä saavuttaa uutta kassavirtaa.