Wi-Fi Streaming in Virtual Reality Headset Applications: Technical Challenges and Solutions
Ronni, Olavi (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264974
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tutkii langatonta VR-suoratoistoa ja sen teknisiä haasteita, erityisesti Wi-Fi 6 ja Wi-Fi 6E -teknologioiden hyödyntämistä virtuaalitodellisuudessa. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka langaton verkko- ja suoratoistoteknologia mahdollistavat sulavan VR-kokemuksen, ja kuinka langattomien verkkojen kehitys vaikuttaa suorituskykyyn. Testauksen kohteina olivat Meta Quest 2 ja Meta Quest 3 -laitteet, ja työssä verrattiin 5 GHz ja 6 GHz Wi-Fi -verkkojen suorituskykyä. Tulokset osoittavat, että Wi-Fi 6E-verkko tarjoaa merkittäviä etuja viiveen ja kaistanleveyden osalta, erityisesti Meta Quest 3:ssa. Työn lopussa käsitellään myös tulevaisuuden teknologioiden, kuten Wi-Fi 7 ja 5G, vaikutusta langattoman VR:n kehitykseen ja niiden roolia korkean resoluution ja matalan viiveen VR-sovelluksissa.