Hankintaosaamisen kehittäminen hankinnan kohteen kuvauksen osalta
Jortama, Heidi (2025)
Jortama, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275115
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli valtionhallinnon organisaation hankintaosaamisen kehittämistä. Organisaatiossa oli suunniteltu hankintaosaamisen nykytilan ja kehittämistoimenpiteiden kartoittamista kansallisen hankintaosaamisen itsearviointityökalun avulla jo aikaisemmin, mutta kehittämistehtävän toteutus tuli mahdolliseksi tutkijan ehdotettua organisaation hankintaosaamisen kehittämistä opinnäytetyönsä aiheeksi.
Organisaation hankintaosaamisen nykytila kartoitettiin hankintaosaamisen itsearviointityökalun avulla. Nykytila-analyysin avulla tunnistettiin ensisijaisesti tärkeimmät organisaatiotasoisen hankintaosaamisen kehittämiskohteet, joista opinnäytetyön kehittämiskohteeksi valittiin hankinnan kohteen kuvaukseen liittyvä osaaminen.
Osaamista kehitettiin koulutuksella. Muutosta koulutukseen osallistuneiden henkilöiden osaamisessa mitattiin hankintaosaamisen itsearviointityökalun hankinnan kohteen kuvaukseen liittyvää osaamista kartoittavalla kysymyksellä. Lisäksi osallistujilta kysyttiin fiilismittarin avulla arviota oman osaamisensa kehittymisestä. Fiilismittarin perusteella seitsemän koulutukseen osallistuneen osaaminen oli paremmalla tasolla kuin ennen koulutusta. Tämä siitäkin huolimatta, että numeerinen mittari, eli hankinta-osaamisen itsearviointyökalun hankinnan kohteen kuvaukseen liittyvää osaamista kartoittava kysymys, osoittaa osaamisen tason laskeneen koulutuksen myötä.
Opinnäytetyö oli organisaation hankintaosaamisen itsearviointityökalun avulla varmennettuun tietoon perustuvan hankintaosaamisen kehittämisen ensimmäinen sykli. Organisaation hankintaosaamisen kartoittamista hankintaosaamisen itsearvioinnin avulla tulee jatkaa osaamisen kehittymisen seuraamiseksi ja osaamisen johtamiseksi tiedolla.
Organisaation hankintaosaamisen nykytila kartoitettiin hankintaosaamisen itsearviointityökalun avulla. Nykytila-analyysin avulla tunnistettiin ensisijaisesti tärkeimmät organisaatiotasoisen hankintaosaamisen kehittämiskohteet, joista opinnäytetyön kehittämiskohteeksi valittiin hankinnan kohteen kuvaukseen liittyvä osaaminen.
Osaamista kehitettiin koulutuksella. Muutosta koulutukseen osallistuneiden henkilöiden osaamisessa mitattiin hankintaosaamisen itsearviointityökalun hankinnan kohteen kuvaukseen liittyvää osaamista kartoittavalla kysymyksellä. Lisäksi osallistujilta kysyttiin fiilismittarin avulla arviota oman osaamisensa kehittymisestä. Fiilismittarin perusteella seitsemän koulutukseen osallistuneen osaaminen oli paremmalla tasolla kuin ennen koulutusta. Tämä siitäkin huolimatta, että numeerinen mittari, eli hankinta-osaamisen itsearviointyökalun hankinnan kohteen kuvaukseen liittyvää osaamista kartoittava kysymys, osoittaa osaamisen tason laskeneen koulutuksen myötä.
Opinnäytetyö oli organisaation hankintaosaamisen itsearviointityökalun avulla varmennettuun tietoon perustuvan hankintaosaamisen kehittämisen ensimmäinen sykli. Organisaation hankintaosaamisen kartoittamista hankintaosaamisen itsearvioinnin avulla tulee jatkaa osaamisen kehittymisen seuraamiseksi ja osaamisen johtamiseksi tiedolla.