Markkinointisuunnitelma koulutusalan yrittäjälle
Nissinen, Elmo (2025)
Nissinen, Elmo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503285192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503285192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi koulutusalan yrittäjä, joka pidettiin tässä työssä nimettömänä. Työn tavoitteena oli laatia yrittäjälle toimiva markkinointisuunnitelma, joka tukisi hänen liiketoimintansa kasvua. Yrittäjän nykyinen yritystoiminta on sivutoimista, mutta sitä pyritään kehittämään kohti päätoimista toimintaa.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, joka perustui markkinoinnin yleiseen kirjallisuuteen. Lisäksi tietoa kerättiin yrittäjän teemahaastattelulla, kolmella mysteeriostolla sekä internetistä yrittäjästä löytyvien tietojen analysoinnilla. Saatua aineistoa käsiteltiin SWOT-analyysin avulla, jonka pohjalta määriteltiin markkinoinnin tavoitteet SMART-mallin mukaisesti. Osana toiminnallista opinnäytetyötä laadittiin markkinointisuunnitelma sekä sen sisältö, jonka avulla yrittäjä voi markkinoida palveluitaan ja aloittaa tavoitteellisen markkinoinnin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kirjallinen tuotos, jossa kartoitetaan yrittäjän nykytilanne, kilpailijoiden toimintaa sekä yrittäjän omia vahvuuksia ja heikkouksia suhteessa kilpailijoihin. Työn pohjalta muodostui selkeä suunnitelma siitä, millaiseksi asiantuntijaksi yrittäjä tulisi brändätä itsensä, ja miten hänen henkilöbrändinsä voisi tukea markkinoinnin ja viestinnän johdonmukaisuutta. Työssä havaitaan, että yrittäjän tunnettuudessa ja tiedon saatavuudessa on merkittäviä kehityskohteita. Näiden ratkaisemiseksi yrittäjälle suunnitellaan verkkosivusto, jonka avulla hän voi jatkossa löytää helposti tietoa ja jonka kautta hänen palveluitaan voi tilata.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, joka perustui markkinoinnin yleiseen kirjallisuuteen. Lisäksi tietoa kerättiin yrittäjän teemahaastattelulla, kolmella mysteeriostolla sekä internetistä yrittäjästä löytyvien tietojen analysoinnilla. Saatua aineistoa käsiteltiin SWOT-analyysin avulla, jonka pohjalta määriteltiin markkinoinnin tavoitteet SMART-mallin mukaisesti. Osana toiminnallista opinnäytetyötä laadittiin markkinointisuunnitelma sekä sen sisältö, jonka avulla yrittäjä voi markkinoida palveluitaan ja aloittaa tavoitteellisen markkinoinnin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kirjallinen tuotos, jossa kartoitetaan yrittäjän nykytilanne, kilpailijoiden toimintaa sekä yrittäjän omia vahvuuksia ja heikkouksia suhteessa kilpailijoihin. Työn pohjalta muodostui selkeä suunnitelma siitä, millaiseksi asiantuntijaksi yrittäjä tulisi brändätä itsensä, ja miten hänen henkilöbrändinsä voisi tukea markkinoinnin ja viestinnän johdonmukaisuutta. Työssä havaitaan, että yrittäjän tunnettuudessa ja tiedon saatavuudessa on merkittäviä kehityskohteita. Näiden ratkaisemiseksi yrittäjälle suunnitellaan verkkosivusto, jonka avulla hän voi jatkossa löytää helposti tietoa ja jonka kautta hänen palveluitaan voi tilata.